Amedia best på ungdom

Amedia og analysesjef Anne Jacobsen kan glede seg over internasjonal hovedpris blant aviser og medieselskaper som jobber for å nå ut til unge lesere. Foto: Privat

Amedia best på ungdom

Fikk hovedpris i internasjonal mediekonkurranse. Likevel står det ikke særlig bra til med bransjens totale satsing på stoff for ungdom.

Amedia har fått internasjonal anerkjennelse for sitt mangeårige arbeid for å styrke avisenes forhold til unge lesere. Mandag morgen ble det kjent at World Association of Newspapers and News Publishers har utpekt Amedia som “World Young Reader News Publisher of the Year 2014”.

WAN og NP deler hvert år ut flere priser til aviser og medieselskaper som jobber for å nå ut til unge lesere. Årets hovedpris tildeles Norges nest største mediekonsern.

– En flott rollemodell

I juryens begrunnelse heter det:

“Dette er et av de beste, langsiktige ung leser-programmene noensinne, drevet av grundig forskning, gjennomtenkt og strategisk ledet av en “må-ha”-tilnærming til unge lesere. Amedia bør ha anerkjennelse for en tilnærming som kombinerer en top-down og en bottom-up tilnærming til å oppmuntre unge lesere. En flott rollemodell for avisselskaper over hele verden.”

Prisen vil bli delt ut 24. november under 2014 World Young Reader Summit på Bali i Indonesia.

Konkrete prosjekter

Amedia har over flere år arbeidet målbevisst med nytenkning og produktutvikling for å gi lesere under 40 år et sterkere forhold til lokalavisene sine. Konsernet har etablert et eget “Unge lesere”-utvalg, ledet av analysesjef Anne Jacobsen. Utvalget har over flere år jobbet i samarbeid med de lokale redaksjonene for å fremme konkrete prosjekter mot denne målgruppen.

– Prosjektene våre begrenser seg ikke bare til de yngste, men omfatter ulike alderskategorier og grupper. Inkludert barnefamilier, slik at vi har tiltak for lesere helt opp til 40 år. Men hovedtyngden av satsingen vår gjelder unge på rundt 20 år, fortelelr Jacobsen.

Konsernsjef Are Stokstad er stolt over tildelingen:

– Det viktigste for Amedia er at dette arbeidet gir resultater. Ikke bare i form av internasjonal heder, men desto viktigere i form av en tettere dialog med leserne. De avisene i Amedia som har kommet lengst med unge lesere arbeidet kan vise til en betydelig bedre digital posisjon og både høyere daglig lesing og mindre opplagsnedgang blant unge voksne og barnefamilier.

Usynlig ungdom

Men mye arbeid gjenstår for å rekruttere ungdom som faste mediebrukere. Ungdom i alderen 15-19 år er så godt som usynlige i nyhetsmediene. Det viser et av hovedfunnene i en fersk medieanalyse som medienes eget prosjekt ”Hvor har du det fra? - Kampanjen for journalistikken” har fått gjennomført. Analysen ble presentert torsdag 18. september på UNG-konferansen til Mediebedriftenes Landsforening/Avis i skolen, i samarbeid med journalistikkampanjen.

– De redigerte mediene vil gjerne at ungdom skal engasjere seg i nyhetsmedier, men da må vi i nyhetsmediene bli flinkere til å engasjere oss i ungdom, sier prosjektleder Arnt Sommerlund, som leder ”Hvor har du det fra?”

Medieanalysen er gjennomført av medieforsker Arne H. Krumsvik. Hovedfunnene viste at det er få saker i nyhetsmediene med som handler om ungdom i alderen 15-19 år eller der de er kilde. I de få sakene som forekommer, dominerer gladsaker fra sport og kultur.

Et av de overraskende funnene er at mediehusene har betydelig færre ungdomssaker på nett enn i sine papirutgaver.

Ikke fornøyd

Mediebedriftenes Landsforening er ikke fornøyd med medienes satsing på unge lesere og brukere. Derfor vil organisasjonen neste år innføre en egen kategori for unge mediebrukere under Årets mediepriser. Det gjorde administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL kjent for deltakerne på UNG-konferansen 2014.

Øgrey viste til at norske mediehus er i verdenstoppen når det gjelder satsingen på unge mediebrukere. Det viser seg gjennom hyppige utmerkelser i internasjonale Unge lesere-konkurranser i avisbransjen, blant annet i regi av WAN. Øgrey slo likevel fast at mediebransjen har mye ugjort i kommunikasjonen med unge mediebrukere.

Derfor utfordrer MBL mediehusene til å delta i tiltak rettet mot skolene i sine lokalsamfunn.

– Vi vil neste år også invitere dere til en nasjonal konkurranse. Under neste års medieprisutdeling i Bergen vil Ung stoff være en egen kategori. Til inspirasjon og utfordring, sa MBL-lederen.

Annonser

Les også

FØRDE (Journalisten): Med nebb og klør kjemper lille Porten.no i konkurranse med store redaksjoner. I år håper konstitutert redaktør Halvor F. Storvik at økonomien endelig faller på plass.

Reportasje:

SANDNESSJØEN (Journalisten): Helgelands Blad holder til i et hus fra 1920 med eget trykkeri.

STORTINGET (Journalisten:) Partiets nye mediepolitiske talsperson sier han vil legge vekt på å lytte til mediebransjeaktørene.