Bestyrtet over Nationens planer

Redaktør Vebjørn Selbekk i Dagen synes nedbyggingen av papiravisa er drastisk. Medieøkonom kaller alternativet å dø på sotteseng. 

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I forrige uke kunne Journalisten fortelle om planene i Nationen om å fra 2016 droppe fem av seks avisdager

På den måten vil Nationen kunne redusere driftskostnadene kraftig. I dag utgjør trykk og distribusjon av papiravisen rundt 20 millioner kroner i kostnader hvert år. Og dette tallet er ifølge ansvarlig redaktør Mads Storvik stigende. 

Følger ikke etter

- Jeg ble bestyrtet da jeg leste om det, er Vebjørn Selbekks kontante reaksjon når vi ringer ham. Han er ansvarlig redaktør i den kristne avisen Dagen. En avis som er sammenlignbar med Nationen fordi de ikke er så ulike målt i opplag. Dagen selger unna 10.352 aviser hver dag, mens Nationen selger 11.794. Det hører med i den sammenligningen at Dagen har økt opplaget sitt fra 2010 til 2012. 

Begge avisene retter seg inn mot en nisje. Og begge avisene har stor distribusjon. Nationen distribueres ut i 400 kommuner. Dagen til 300 kommuner.

Det er en utfordring, erkjenner Selbekk. For distribusjonen er ikke bare avhengig av opplaget til egen avis, men også opplaget til de store avisene. I kuttider som bransjen nå er inne i vil ruter med få abonnenter fort bli funnet uøkonomisk. Alternativet er posten, som vurderer å droppe ombæring på lørdager. 

- Men jeg synes det er et drastisk steg å ta. Det er ikke aktuelt for oss nå, sier han og understreker at de i Dagen ikke en gang har lekt med tanken. Han synes det likevel er interessant at noen går opp løypa for andre aktører. Men minner oss på skrekkscenariet i Ski. Hvor Østlandets Blad tapte flere tusen abonnenter da tre av seks avisdager ble droppet og nettet krevde betaling fra brukerne.

Flere faktorer

- I Østlandets Blad-fellen var det etter det jeg har skjønt flere ting som slo til samtidig. Avisene må jo ikke fremmedgjøre leserne sine, og så må det journalistisk kompetanse til for å skape det rette produktet. Det er fullt mulig å gjøre gode digitale produkter, men det skal tilpasses over tid, sier medieøkonom Erik Wilberg ved BI til Journalisten.

Det er ikke slik at han mener papirformatet er dødt, men han er klar på at det digitale formatet vil ta over. Og tempoet det skjer i vil variere fra avis til avis. Sett fra bak hans brilleglass har Nationen mer hastverk enn andre aviser med å finne den nye virkeligheten. 

Fordelene er opplagt på kostnadssiden, samt å være oppdatert i en mediehverdag som beveger seg med hurtig gange bort fra det analoge. En annen fordel er muligheten til å benytte den digitale fortellerteknikken. Ulempene, og kanskje for Nationen især, er konservative lesere som helst vil holde papiravisene og bla i papiret. 

Sotteseng

- Men byr Nationen leserne på et produkt hvor de føler de har vunnet noe, vil det kunne gå. Dessuten, når jeg ser på de lange linjene opp gjennom de siste 15 årene, er det naivt å tenke at trenden vil snu. 

Som nisjeavis vil det trolig være lettere for Nationen å gjennomføre en radikal digitalisering enn si for en lokalavis. I så fall må de ha et godt digitalt grep om leserne. 

- Jeg tror uansett at Nationen ikke har noe valg. Ellers kommer de til å dø på sotteseng. Det er ikke godt for noen. 

Powered by Labrador CMS