Foto: Birgit Dannenberg

Ingen rose til Widvey

Kulturminister Thorhild Widvey vil så avgjort ikke få roser fra journalistene i Amedia for sin mediepolitikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er provoserende at Widvey gjentatte ganger tar Are Stokstad til inntekt for regjeringens mediepolitikk.

Igjen har Widvey i et intervju i Nettavisen tirsdag og i en utspørring i NRKJ sitt årsmøte torsdag, vist til uttalelser vår konsernsjef har gitt mens han var i en annen rolle.

Den støtten statsråden viser til, ble gitt mens Stokstad var leder for MBL – en eierorganisasjon som er satt sammen av mange forskjellige medieselskap og interesser.

Nå leder han et konsern med 78 små og store aviser spredt over hele Norge, som ivaretar samfunnsoppdraget i norske lokalsamfunn.

Denne uttalelsen fra Stokstad ble også gitt i en helt annen tid. Før det siste, dramatiske annonsefallet som har satt norske mediehus i en alvorlig økonomisk knipe.

Widvey bør heller interessere seg for hva innføring av moms på papiravisene vil få å si for livskraften til de 78 avisene i Amedia. En slik skatt vil – sammen med de utfordringene vi møter i markedet – true avisenes eksistens.

NJA er sterkt bekymret for disse utfordringene, og har allerede erfart at dette har utfordret våre arbeidsvilkår og journalistikkens vilkår.

Dersom våre aviser i tillegg skal betale moms på papir, vil dette bety store ekstrautgifter for oss.

En enda vanskeligere økonomi midt oppe i den store endringsprosessen norske aviser er inne i, vil sette mediehus, arbeidsplasser og våre muligheter til å skjøtte samfunnsoppdraget i fare.

Derfor kommer et slikt forslag fra Regjeringen på verst tenkelige tidspunkt.

Utfordringen, som ikke bare angår oss som arbeider i bransjen, består i å verne og utvikle den redigerte, uavhengige journalistikken.

Journalistikk definert som at den følger Redaktørplakaten og de etiske normene i Vær Varsom og Tekstreklameplakaten.

Verken Google, Facebook, Twitter, blogger eller andre sosiale kanaler overvåker eller informerer fra norske kommuner, sykehus, barnevern, samferdsel, klimautslipp, personvern, Syria eller terrortrusselen.

De kopierer og resirkulerer i beste fall journalistikk produsert av andre. Med de tar flere milliarder annonsekroner, og betaler lite eller ingen skatt i Norge.

Derfor er nullmoms så avgjørende nå.

Powered by Labrador CMS