VGs artikkel

Sjekk den lenkesamlingen!

Sju av ti lenker i VG-artikkel om hotellutsikt er til et og samme nettsted. Ingen kommersielle bindinger, sier redaksjonsleder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ola og Kari liker å reise. De liker å lese om reisemål. De liker å drømme seg bort. Bort fra mørket, bort fra kulda. Bort fra hverdagen i steinrøysa. Det hjelpes de til å gjøre gjennom et stort vell av reiseartikler i de forskjellige mediene. Noen av journalistene er ute i den store verden og opplever first hand hvordan reisemålet er, andre sitter ved skrivebordet og jobber fram nye artikler om reisemål så eksotiske av Ola overtaler Kari til å klikke på dem.

«Sjekk den hotellutsikten!» skrev VG på tittelplass for ei uke siden, og fikk helt sikkert umiddelbar leserreaksjoner fra dem som surfet innom forsiden til VG. Eller på Facebook, artikkelen er delt noen hundre ganger.

Samarbeid?

Men så er jo også journalister hos VGs konkurrenter opptatt av å reise. Journalister har tross alt fem uker ferie hvert eneste år som skal brukes på en god måte. Og VGs konkurrenter kontakter gjerne fagbladet sitt når de opplever det er noe som skurrer i artikler. Som i denne.

I VGs artikkel har journalisten tatt for seg en hel del reisemål, og som god forbrukerjournalist er det mange lenker for leserne å gå videre på. Første lenken i brødteksten er til et eksklusivt reisemål. Neste er til en annen reiselivsartikkel i VG. Den tredje, fjerde og femte går alle til Trivago, før neste går til en ny VG-artikkel. Så i lenkene sju, åtte, ni og ti hjelper journalisten leserne igjen til hotelltjenesten Trivago.

Har VG inngått et økonomisk samarbeid med reisetjenesten?

- Nei, overhodet ikke! slår leder for VGs forbrukerseksjon, Ellen Limstrand fast.

Lenkebommert

Hun forteller at VG kontaktet Trivago for å få hjelp til å utarbeide denne artikkelen. Årsaken til at valget falt på Trivago er at de har en prissammenlignende tjeneste som har en stor mengde gjesteanmeldelser.

Dessuten, forteller hun, er dette en prissammenligning. Trivago forsøker ikke å selge hotellrom, slik andre tjenester som Booking og Hotels gjør.

Hun sier at hun ser poenget i spørsmålet om kommersielt samarbeid etter å ha vært og sett på lenkene i artikkelen. For ved flere av lenkene omtales enkelte hotell, men det lenkes ikke til disse hotellene, snarere bringes brukeren som sagt til Trivagos nettsider. Samtlige har egne nettsider, disse er lette å finne gjennom et søk på Google. I ett tilfelle fortelles det om hotellet Al Maha Resort i Dubai, men leseren bringes til prissammenligneren hvor de får en oversikt over hoteller i Dubai.

- Det er ingen tvil om at vi burde lenket direkte til hotellene i stedet for Trivago, og det burde vært fanget opp før artikkelen ble publisert. Vi skal umiddelbart endre på dette nå, og sørge for at slikt ikke skjer igjen. Vi har rett og slett ikke tenkt godt nok over lenkingen, sier Limstrand.

Ikke slik

Antall lenker ut fra VG til Trivago kan påvirke sistnevntes rangering hos Google. Særlig fordi VG oppfattes som en autorativ kilde av Google. En artikkel isolert vil neppe løfte en så stor tjeneste som Trivago, men over tid kan det bidra. Med mindre VG bruker en no follow-versjon som betyr at lenkesignalene ikke veier opp mot Googles søk, slik Wikipedia gjør.

- Vi har ingen interesse av å løfte Trivago på noen som helst måte. Vi er på jakt etter gode reisesaker som folk flest finner spennende og inspirerende, sier Limstrand.

Hun forteller at de har som ambisjon å publisere to reisesaker hver eneste dag på nett. Og at det er snakk om en kombinasjon av reportasjer fra destinasjoner, samt artikler produsert fra redaksjonen.

Powered by Labrador CMS