Kampanje gir opp papirmagasinet

Legges ned etter 50 år, full satsing på digitale produkter.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I likhet med Journalisten dropper nå Kampanje sin tradisjonsrike papirutgave. Kampanje Magasin er ute med sin siste utgave - bokstavelig talt. Symbolsk nok er det slutt akkurat 50 år etter oppstarten, noe som markeres med en kombinert jubileums- og avskjedsutgave. Kampanje Forlag setter nå alle ressurser inn på sine digitale produkter.

[factbox:1-right]

– Vi rustet opp nettutgaven Kampanje.com før sommerferien og i august startet vi på lanseringen og innfasingen av det nye digitale magasinet Kampanje Premium for betalende abonnenter på nett, mobil og brett. Når bladet samtidig fyller 50 år syntes vi det egentlig var et passende tidspunkt å sette strek, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Knut Kristian Hauger til Journalisten.

Markedsføring

Som månedsmagasin konsentrerte Kampanje seg i mange år om å dekke markedsføring, PR og kommunikasjon. Ved årtusenskiftet satset redaksjonen offensivt på internett og fokuserte i større grad på medienyheter. Denne miksen har staben tenkt å fortsette med, ifølge Hauger. De siste årene har Kampanje Magasin kommet ut seks ganger årlig. Stoffet i nye Kampanje Premium skal samles opp til tolv digitale månedsutgaver.

[quote:1-left]

Kampanjes papirmagasin nådde en topp på rundt 10.000 eksemplarer litt inn på 2000-tallet, forteller Hauger.

– Nå lå vi på i underkant av 3.000. Så det ligger helt klart en økonomisk vurdering til grunn for beslutningen om å avvikle magasinet, kombinert med at det er svært ressurskrevende også mannskapsmessig å produsere innholdet og selge papirannonser i et fallende marked.

To konkurrenter i forandring

Jubileums- og avskjedsutgaven av Kampanje Magasin.

Tidligere i år ble det kjent at Journalisten, som konkurrerer med Kampanje om å dekke mediebransjen, legger ned sin papirutgave fra nyttår.

– I hvilken grad påvirket Journalistens beslutning om å kutte papirutgaven den avgjørelsen dere nå har tatt?

– Vi hadde gjennomført dette nå, uansett. Beslutningen ble tatt etter sommerferien, da vår nye nettutgave var lansert og i gang.

I april 2009 overtok tre ansatte, Hauger, Hilde Nyman og Erlend Fossbakken, eierskapet til Kampanje fra Hjemmet Mortensen. Hauger har vært ansvarlig redaktør og daglig leder, mens Nyman og Fossbakken fortsatt er aktive som journalister i Kampanje. Nå har selskapet ekspandert fra tre til åtte ansatte.

Synkende overskudd

Kampanje Forlag har hatt synkende overskudd de siste årene, men lå fortsatt solid på plusssiden i 2013. Resultat før skatt endte på 1,2 millioner kroner, mot 1,4 millioner i 2012 og 2,2 millioner i 2011.

[quote:2-left]

– Hva er du mest fornøyd og misfornøyd med etter at de ansatte overtok som eiere i 2009?

– Vi har forsøkt å investere i papirproduktet, men annonsørene har ikke ønsket å være med. Samtidig har vi investert mye penger og ressuser i våre digitale produkter. Vi har økt bemanningen og det slår også ut på bunnlinjen. 2014-resultatet blir ikke på samme nivå som i fjor. Men jeg er fornøyd med at vi har klart å spre merkevaren vår, ikke minst på eventsmarkedet siden 2012. Inntektene derfra er blitt viktige for oss, med det presset vi ser på annonsemarkedet. Det jeg er minst fornøyd med personlig er at det blir for liten tid til det jeg synes er mest gøy, nemlig å skrive, sier Hauger. 

Punktum finale

I den siste papirutgaven skriver Hauger blant annet dette i lederen “Punktum finale”:

“Femtiåringen Kampanje er verken feit eller ferdig, men sprell levende. Men skal du satse, må du også ta noen valg. Noen tøffere enn andre. Denne høsten har vi tatt beslutningen om å kutte ut utgivelsene av Kampanje Magasin neste år. Punktum finale. Leserne blir færre, salg av papitabonnement mer krevende og annonsørenes vilje til å investere på papir lavere.”

Ifølge Hauger bestilles det nå flere abonnement enn noen gang de siste årene i Kampanje. Men nå er det digitale abonnement det handler om. I minst 50 år til.

 

Powered by Labrador CMS