Slår tilbake mot MBL-rapport

NRK:

Slår tilbake mot MBL-rapport

Legger fram tall som viser at den digitale posisjonen til NRKs distriktskontorer varierer sterkt.

Diskusjonen rundt NRK har skjerpet seg den siste tiden. Særlig etter en disputt mellom kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og Bernt Olufsen, som både er Schibsted-redaktør og styremedlem i Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Om NRKs analyse

Diagrammene er basert på et gjennomsnittlig antall ukentlig unike brukere fra januar til november i år.

Tallene viser bruk av nettsidene til NRKs distriktskontorer, for eksempel nrk.no/oslo eller nrk.no/troms

Tallene er basert på de offisielle internett-tallene fra TNS Gallup.

Kakediagrammene viser hvor trafikken til distriktsnettsidene kommer fra.

Siste del av NRKs analyse stammer fra en omdømmeundersøkelse.

Les hele NRKs analyse her.

Nylig kritiserte Olufsen NRK i en mediekommentar i VG. Han har også nylig lagt fram MBLs rapport der de går inn for å avskaffe NRK-plakaten og snevre inn allmennkringkasterens handlingsrom på digitale plattformer. MBL er bekymret for de kommersielle nyhetsmediene i møte med NRK.

– Dersom en avklaring om NRK ikke kommer, er det en reell fare for at gratistjenester kan utkonkurrere de betalte lokale og regionale nyhetstjenestene, som må finansieres av annonsører og brukere. Et NRK som inkluderer et gratis avislignende tilbud vil gjøre det svært vanskelig for private medievirksomheter å betjene dette markedet på en god måte, heter det i MBLs rapport.

NRK: – Utkonkurrerer ikke

Nå svarer NRK med å legge fram trafikktall for nettsidene til de 13 distriktskontorene. Tallene viser at NRKs posisjon varierer sterkt fra distrikt til distrikt. I Troms og Finnmark er for eksempel Nordlys det ledende nettmediet, i Møre og Romsdal er NRK jevnstore med Sunnmørsposten. Bergens Tidende og Bergensavisen, Stavanger Aftenblad, Adresseavisen og Fevennen er alle større enn NRK i sine fylker. I Sogn og Fjordane er det NRK som er dominerende.

– Analysen gir ingen støtte til påstanden om at NRK utkonkurrerer de betalte lokale- og regionale nyhetstjenestene, konkludererer NRK.

Distriktsdirektør Grethe Gynnild Johnsen sier NRK legger fram tallene for å bidra med dokumentasjon til debatten rundt NRK.

Søylediagrammet viser at Adresseavisens nettutgave har mer nettrafikk enn tilbudet fra NRK Trøndelag.

– Å tro at det er NRK som er hindringa for betalingsmurer på nett lokalt er ikke riktig. NRK er ikke lokal, men regional. Mange steder er NRK det eneste regionale tilbudet. Vi dekker fortrinnsvis fylker, sier Johnsen.

Regional, ikke lokal

Hun avviser at NRK kommer til å gå i lokal konkurranse med kommersielle medier.

– Det er ikke oppdraget vårt. I henhold til NRK-plakaten er det å være tilstede rundt omkring i hele landet med regionale nyheter. Og vi skal gi nyheter fra hele landet til hele landet.

Direktøren mener lokalavisredaktører heller bør være opptatt av konkurransen med globale aktører om annonsekronene enn konkurransen med NRK.

– Ved å svakeliggjøre et norsk internett åpner du ikke for at å tjene mer penger på det norske språk.

Krevende

Ansvarlig redaktør Anders Opdahl i Nordlys hilser analysen velkommen. Han frykter ikke konkurransen med NRK i det korte bildet.

– Men med utfordringene i bransjen er det utvilsomt at et åpent nyhetstilbud kan bidra til å gjøre det mer krevende for oss som er avhengig av å øke andelen betalt digitalt. Det viktige er at NRK tør tenke nytt fremover om sin egen rolle og vektlegger mangfoldsperspektivet.

Dårlig nettposisjon

I Østfold er konkurransen mellom NRK og Fredriksstad Blad mer jevn, med sistnevnte marginalt foran, ifølge NRKs tall. Ansvarlig redaktør René Svendsen i Fredriksstad Blad sier han ikke legger så mye vekt på ukestallene.

– Det er artig at de bruker sin dårlige nettposisjon til å argumentere for hvorfor de ikke utgjør en trussel. Det er godt det kan brukes til noe, sier Svendsen.

Han opplever at de to mediene ofte konkurrerer om de samme sakene ut fra en begrunnelse om at begge er lokalisert i Fredrikstad.

– NRKs rolle i Østfold bør være å samarbeide med avisene om fylkesdekningen og at vi lokalmediene blir lokale og ultralokale. Også bør NRK drive public service overfor lokalavisene, som vi ser rundt lokalvalget neste år der vi slår ressursene sammen, sier Svendsen.

– Hvordan opplever du konkurransesituasjonen med NRK?

– Når jeg ser ressursene de har, tror jeg NRK kunne blitt en mye argere konkurrente hvis de ville. Men de er allerede betydelig mer offensive enn for eksempel vår lokale aviskonkurrent Demokraten. Det viser hvilken styrke NRK kan ha. Jeg mener det er samarbeidslinja som er mest interessant framover.

Hendelser

NRKs distriktsdirektør sier det er helt naturlig at NRK også må dekke hendelsesnyheter.

Det skulle bare blott mangle at vi ikke skulle være tilstede på hendelser. Men å tro at du berger betalingsmurene ved å jage NRK ut av digitale plattformer tror jeg er å be om å snu utviklinga. Hvis vi lager nyheter så må vi og få presentere de nyhetene på de plattformene som publikum er. Noe annet ville være til hinder for ytringsfriheten, sier Johnsen.

Grafikken viser at distriktskontoret i Sogn og Fjordane har mer nettrafikk enn de lokale mediene.

Sogn og Fjordane er fylket hvor NRK klart har en dominerende posisjon. Det forklarer distriktsdirektøren med at de var tidlig ute med digitalsatsingen der, og at de er eneste medie på fylkesnivå.

– Bergens Tidende (BT) var det tidligere, men BT har trukket seg mer inn mot Bergen. Vi har posisjonen som et regionalt mediehus som klarer å samle fylket. Og vi er ikke i konkurranse med de lokale mediehusene, tvert i mot må vi klare å løfte hverandre.

Annonser

Ledige stillinger:

Søknadsfrist
27.11.2017
Søknadsfrist
27.11.2017
Søknadsfrist
27.11.2017

Les også

MARIENLYST (Journalisten:) Mener signaleffekten av at NRK ikke vil hjelpe ikke skal undervurderes.

Undersøkelse viser at NRK og VGs valgkampdekning på nett var nesten identiske.

MARIENLYST (Journalisten:) Landsstyret vedtok millionunderskudd i Norsk Journalistlag til neste år.