Satser på bolig-Bonansa

Bergens Tidendes nisjenettsted er på lufta.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fredag klokka 12 lanserte Bergens Tidende sin nye redaksjonelle satsing med stoff om bolig, Bonansa. Etter to timer kunne produktdirektør Tor Olav Mørseth fortelle at trafikken var kommet opp i omtrent 10.000 sidevisninger.

– Det er vi ganske fornøyd med. Bonansa har også fått veldig mye oppmerksomhet og positive reaksjoner på sosiale medier, sier han til Journalisten.

Bonansa satser på å gjøre sosial og delbar journalistikk uten klikkdrevne lokkesaker med overselgende titler.

– Det er ikke vår rolle, sier Mørseth.

Han forteller at Bonansa ønsker å treffe leserne på deres egne premisser, gi inspirasjon og kunnskap om et viktig tema for mange.

[quote:1-right]

– Og så håper vi annonsørene følger etter. Dette vil aldri bli kjernen av journalistikken i BT. Men lykkes vi med Bonansa, vil det bringe penger i kassen til å drive fram mer av den typen journalistikk BT eksempelvis har levert om tvangsretur av asylbarn, sier Mørseth til Journalisten.

– Hvor lang tid har Bonansa på seg til å vise at satsingen er økonomisk lønnsom?

– Vi har gitt oss selv en prøveperiode på et år.

Skjermdump av Bonansa.no

Kjendisoppslag

Hovedoppslaget ved lanseringen var en kjendispreget reportasje om TV 2s værsjef Eli Kari Gjengedal. Gjennom tekst, bilder og videoinnslag viser Gjengedal huset hun flyttet inn i på Nøstet i Bergen i fjor sommer.

Bergens Tidende har i over ti år satset på boligsstoff i bilaget Hus & Hjem.

[quote:2-left]

– Bonansa skal formidle lett og god journalistikk om bolig. For mange er huskjøp den største investeringen man foretar i livet. Og når man har etablert seg, er folk opptatt av hvordan de skal leve i husene sine. Vi håper Bonansa både vil inspirere våre lesere, og gjøre dem klokere, sier sjefredaktør i BT, Gard Steiro, til bt.no.

Eksperter og bidragsytere

Bonansa har en rekke eksperter og faste bidragsytere innen jus, økonomi, design og trender.

– Bonansa skal handle om alt som har med bolig å gjøre. Her skal man kunne lese om bolignyheter, bli inspirert og få tips og råd fra eksperter vi samarbeider med, forklarer produkteier for Bonansa, Linn Gjerstad.

Hun utgjør redaksjonen i Bonansa sammen med Elisabeth de Lange Gjesdal.

De gode historiene

Men Bonansa skal ikke bare handle om design, oppussing og trender. Det skal også være et nyhetsnettsted for bolig og dekke dagsaktuelle nyheter om blant annet boligpriser og rentespørsmål.

Ifølge Gjerstad har Bonansa også som mål å fortelle de gode historiene om hverdagslivet og hvordan folk lever i hjemmene sine.

Selv om Bonansa er lokalt forankret i Bergen, tror Gjerstad mye av stoffet vil fenge lesere fra hele landet.

Powered by Labrador CMS