Hver tredje frykter for jobben

HELL (Journalisten): Kuttene i mediebransjen skremmer journalistene i Trøndelag.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

En mentometeravstemning blant de frammøtte på en av parallellseansene på Hellkonferansen 2015 lørdag bekrefter inntrykket av nervøsiteten i de redaksjonelle miljøene. 32 prosent av de som stemte svarte “Ja” på spørsmålet om de er redd for å miste jobben sin. 55 prosent svarte “Nei”, mens åtte prosent svarte “Vet ikke”.

[factbox:1-left]

Også den trønderske mediebransjen opplever store forandringer for tiden, med både nedbemanning, ferske oppkjøp og sammenslåinger. Polaris Media-eide Adresseavisen har kjøpt Stjørdalens Blad, Malvikbladet og Opdalingen og dominerer dermed i enda sterkere grad det trønderske lokalavismarkedet.

Sjefen for denne utviklingen heter Henning Johansen. Han er direktør i Adresseavisen med ansvar for lokale medier og er også styreleder i en rekke av datteravisene.

- Det var Amedia som kom til oss, fortalte Johansen på Hellkonferansen lørdag.

Sentralt tema

Både dette kjøpet, sammenslåingen av Levanger-Avisa og Innherreds Folkeblad Verdalingen og ikke minst den pågående nedbemanningen av NRK Trøndelag er sentrale temaer både på podiet, i salen og i baren på årets regionale journalistkonferanse.

Johansen understreket at Adresseavisen lenge har hatt eierskap i sterke lokalaviser.

[quote:1-right]

- Nå er de i ferd med også å nå sterke digitalposisjoner. Det er kraft i journalistikken. Jeg er sikker på at lokal- og regionaljournalistikk vil bli etterspurt i framtiden, uavhengig av plattform.

NRK-reaksjoner

Regionredaktør for NRK Trøndelag, Sigrid Gjellan var den andre sentrale aktøren i lørdagens debatt om det trønderske medielandskapet. Distriktskontorene i Trøndelag og NRK Hedmark og Oppland er de som rammes hardest av den pågående nedbemanningen i NRKs distriktsavdeling. Ifølge forslaget fra NRKs toppledelse skal 21 av i alt 40 årsverk kuttes ved DKene i Trøndelag og i innlandet.

Dette har vakt svært sterke reaksjoner i NRK Trøndelag, som er godt representert på Hellkonferansen.

- Vi kutter fordi NRK har fått dårligere økonomi. Foreløpig er det ikke bestemt noe om hvilke funksjoner og journaliststillinger som skal kuttes. Dette flagger vi uansett ikke utad, sa Gjellan.

[quote:2-left]

Hun ga uttrykk for et håp om at NRK Trøndelag kan unngå oppsigelser, men nevnte sluttpakker som et aktuelt virkemiddel.

- Det kan også bli aktuelt å flytte på folk. Det må tross alt være bedre enn å bli sagt opp. Vi må se på det regionale nyhetsoppdraget, som vi fortsatt må klare å oppfylle. Det er viktigst. Derfor må vi spare og effektivisere og gjøre ting på en smartere måte for å beholde nyhetskraften, sa Gjellan, og la ikke skjul på at kuttprosessen setter sitt klare preg på stemningen internt.

Annonsesvikt

Også lokalavisene til Adresseavisen opplever nå kraftig annonsesvikt på papir. Sammenlagt har de i dag omtrent 100 millioner kroner i annonseinntekter, opplyste Johansen.

[quote:3-right]

- Nå er det ikke lenger bare riks- og regionavisene som taper annonseinntekter. Derfor gjelder det å ta ut samarbeidsløsninger for å holde trykket oppe digitalt. Lokalavisene må opp i 60-70 prosent daglig leserdekning for å beholde annonsemarkedene sine.

Johansen ble spurt om hvilket avisbilde han ser for seg i Trøndelag om fem år. Omtrent som i dag når det gjelder papir, svarte han.

- Det vil komme vesentlige endringer på det digitale området. Den store endringen vil komme i hvordan folk konsumerer digitale nyheter.

Felles prosjekter

Gjellan ser for seg at de store mediene vil samarbeide mer i framtiden, for å utnytte resursene sine bedre. NRK har felles prosjekter på gang med både Adresseavisen og Amedia når det gjelder dekningen av høstens kommunevalg.

- Vi må lete etter samarbeidsløsninger for å oppfylle samfunnsoppdraget vårt. Men samtidig er det viktig å tydeliggjøre hvor vi konkurrerer, sa hun på Hell.

Powered by Labrador CMS