Danskene kaprer ny norsk medieleder

Det er godt å være norsk i Danmark - også for redaksjonelle sjefer. De er populære i danske medier og nå henter Børsen redaktør fra Finansavisen.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Thomas Collett Høie (30) er den siste i en rekke norske mediefolk som har fått toppjobber i sentrale danske redaksjoner. Høie er ansatt som finansredaktør i Dagbladet Børsen, en av de ledende økonomipublikasjonene i Norden. Han har vært redaksjonssjef i Finansavisens finansredaksjon siden august 2013.

[factbox:1-left]

Høie søkte på jobben i Bonnier-eide Børsen, som holder til ved Kongens Have midt i København. Han er på plass i sin nye redaksjon rett over påske.

De siste årene har kjente danske medier rekruttert norske medieledere med digital kompetanse:

• Geir Terje Ruud var digital sjefredaktør i Ekstra Bladet fra 2008 til 2012

Jan Thoresen er digital sjefredaktør i Egmont Publishing

Christian Stavik er digitalsjef for de lokale Berlinske-medier i Midt-Jylland

I Høie får Børsen en mer tradisjonell avismann, men med spisskompetanse og stor produksjon innen finans- og økonomijournalsitikk.

Kjærligheten avgjorde

Det er delvis kjærligheten som lokker Høie til Danmark. Han har hatt dansk kjæreste i snart tre år og de har tidligere vært samboere i Oslo og New York. Men nå er hun bosatt i sin hjemby København. Dermed blir det jakt på felles leilighet i den danske hovedstaden.

[quote:1-right]

– Det er også andre faktorer som spilte inn da jeg bestemte meg for å ta jobben i Danmark. Jeg ønsker å utfordre meg selv og teste en ny avishverdag. Børsen er en av de beste økonomiavisene i Norden og jeg har vært fast leser i flere år. Den har bra standing når det gjelder økonominyheter i Danmark.

Før jobben som redaksjonssjef i Finansavisen jobbet Høie som finansjournalist i samme redaksjon fra 2008, etter tre år i tilsvarende jobb i Dagens Næringsliv.

BI-utdannet

Høie har økonomiutdannelse fra Handelshøyskolen BI og EM Lyon, inkludert økonomisk journalistikk. 20 år gammel startet han “nesten på heltid” som journalist i Dagens Næringsliv, parallelt med studiene på BI. Som om ikke det var nok fant Høie også tid til å jobbe som journalist, nyhetsredaktør og etter hvert redaktør i studentavisa Inside, som han bidro til å etablere som et eget selskap.

– Hva ser du som de største utfordringene i den nye jobben?

[quote:2-left]

– Finansnæringen er internasjonal og jeg håper å kunne bidra med et nordisk perspektiv. Jeg tar også med erfaring fra Trygve Hegnar-skolen, den norske økonomijournalistikken som Hegnar har vært en forgangsmann for. Det vil si den tilnærmingen han har til økonomistoffet, med personifisering av saker og et blikk bak tallene og på eierskapet. Det har bidratt til mange avsløringer gjennom årene. Han er alltid nysgjerrig og på hugget.

– Spennende

Høie forteller at Børsen har spennende satsinger. Avisa har hatt betalingsmur i tre år og har fått lesere over dit. Den nyeste satsingen heter Børsen.Play, en egen tv-kanal for økonominyheter.

– TV er en del av framtiden innen økonomijournalistikken. Børsen.Play har ansatt en egen stab, sier Høie.

[quote:3-right]

Selv har han ytterst beskjeden tv-erfaring. Den begrenser seg til én opptreden som kommentator på Hegnar TV.

– Jeg er først og fremst en avismann, men har et sterkt ønske om å lære nye plattformer og kanaler.

Allmennerfaring

– Hvilke kvalifikasjoner oppfatter du at Børsen var ute etter ved å ansette deg?

– De ønsket en skrivende medarbeider som også kan være reportasjeleder og redaktør. Jeg tror dessuten at de liker den norske tankegangen og metoden.

Høie oppfatter at det er hans allmenne journalistiske erfaring som var avgjørende for at han fikk jobben i Børsen, og ikke hans digitalkompetanse.

[quote:4-left]

– På digitalområdet har jeg mer å lære enn å lære bort. Jeg har et ønske om å jobbe med papiravis så lenge det produktet lever. Jeg ser jo at utviklingen går i digital retning. En nyhet er en nyhet, men konkurransen skjer mer og mer på nett. Foreløpig synes jeg ikke at nettavisene er flinke nok til å følge opp. Folkene i Børsen er flinke til å spre egenproduserte saker i flere kanaler.

Powered by Labrador CMS