Journalistens coverbilde på Facebook.

Rekordlesning på Journalisten

Januar ga tidenes høyeste registrerte tall for unike brukere. Sosial deling trekker opp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Journalisten lanserte som mange kjenner til ny nettavis i høst. Fra nyttår publiserer redaksjonen bare i digitale kanaler etter at magasinet ble avviklet av kostnadsgrunner. 

Årets første måned har vært svært oppløftende for nettavisa. Antall sidevisninger og unike brukere er på høyeste nivå for én måned noen gang, godt hjulpet av sosial deling, mobiltrafikk og eksterne skribenter.

I 2014 hadde Journalisten.no snaut 25.000 unike brukere i en gjennomsnittsuke. Ferieuker trekker fortsatt ned, selv om de er sterkere enn før nettlesningen for alvor forflyttet seg til mobilen.

I januar viser årets fire første hele uker disse tallene i Google analytics:

36.290 - 30.545 - 93.709 - 62.623.

Det gir et ukesnitt på 55.792.

Noen svært godt leste saker har bidratt til å trekke interessen og trafikken opp.

Den aller mest leste artikkelen i januar var Håvard Nyhus’ ”Glideflukten fra virkeligheten”. Kommentaren hadde over 70.000 visninger og en gjennomsnittlig besøkstid på 4:50 minutter, som er mye hos oss. “Glideflukten” bidrar utvilsomt til måneden og at den tredje uka ble eksepsjonell. Men også tidligere har kommentarartikler som fenger ekstra sterkt passert 50.000 besøk.

Bloggeren Doremus bidro med faktasjekken “NRK stilte Frp til veggs med tvilsomme tall”. Den hadde nest høyest trafikk og ble besøkt over 17.000 ganger med tilsvarende besøkstid. 

De tre neste på lesetoppen i januar er redaksjonens egne:

Tette bånd til Fotballfrues hjelpere” (om DN),

16 kandidater til Den store journalistprisen” og

NRK-reporter var PR-rådgiver”.

Mobiltrafikken til Journalisten.no var i januar såvidt høyere enn fra desktop og laptop. 

Powered by Labrador CMS