Redaktør og daglig leder Karl Andreas Kjelstrup og Kristin Tufte Haga er godt kjent i Nordre Aker med sine 50.000 innbyggere. Nå håper de å kunne leve av sin nettbaserte lokalavis for bydelen. Foto: Privat

Satser videre der Amedia ga opp

Karl Andreas Kjelstrup (29) og Kristin Tufte Haga (49) driver lokalavis mens de er på farta.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De har ikke noe redaksjonslokale, kun hvert sitt hjemmekontor.

– Vi starter opp ved å drive så enkelt og rimelig som mulig, for å få dette til å fungere. Foreløpig har vi derfor ikke noe redaksjonslokale. Men vi møtes ofte og er dessuten mye på farta og jobber ute i bydelen, forteller Kjelstrup.

Kjelstrup er redaktør og daglig leder mens Haga er journalist i det nye avisselskapet Lokalmedia AS, som står bak nettavisa Nordre Aker Budstikke i Oslo. De to tidligere kollegene fra gratisavisselskapet dittOslo har drevet på egen plattform siden 20. januar. De melder om stor interesse og gode lesertall.

– Vi satte oss et trafikkmål ved oppstarten, nemlig å nå ut til rundt 10.000 unike brukere og ha i overkant av 20.000 sidevisninger i uka. Det klarte vi allerede den første måneden. Vi har stabilisert oss på det nivået, med en jevn vekst fra uke til uke, forteller Kjelstrup.

50.000 innbyggere

Nordre Aker Budstikke ble opprettet i 2004 som en forlengelse av Akersposten, stiftet 1905, som i mange år dekket deler av området som i dag er Nordre Aker bydel i Oslo. Bydelen har rundt 50.000 innbyggere, altså like mye som en mellomstor norsk by.

Ingen andre medier dekker det som skjer i vårt nærmiljø

- Folk er interessert i det som skjer lokalt. Det er ingen andre medier som dekker det som skjer i vårt nærmiljø. Så vi har tro på at det er et marked for nettavisa vår, sier Kjelstrup.

Nordre Aker Budstikke ble inntil desember i fjor utgitt som en ukentlig gratisavis i bydelen, i et opplag på 21.000 eksemplarer. Avisa var en del av gratisaviskjeden Lokalavisene Oslo AS, som ble etablert av Orkla Media i 2006. Amedia ble ny eier i 2012, etter sammenslåingen med Edda Media. Selskapet, som var døpt om til Mediehuset dittOslo, fulldistribuerte de siste årene seks avistitler i tolv ulike bydelsversjoner, i et samlet opplag på 285.000 hver uke.

Sjokk-nedleggelse

Det kom som et sjokk på de ansatte da Amedia i mai 2014 gjorde det kjent at konsernet skulle utrede nedleggelse eller salg av dittOslo. I juni besluttet Amedia å legge ned selskapet.

Amedia beholdt deler av virksomhetene. Nordstrand Blads abonnentsutgave på papir driver videre i samarbeid med Østlandets Blad, mens nettsatsingen dittOslo.no ble solgt til Nettavisen.

Kjelstrup startet i Nordre Aker Budstikke som vaktsjef i 2007. Haga hadde jobbet som journalist i samme redaksjon siden 2005.

– Vi jobbet tett sammen inntil jeg gikk over i stillingen som relasjonsansvarlig og brukerkontakt  i dittOslo i 2011. Det innebar at jeg hadde ansvaret for de brukerstyrte plattformene for alle titlene, men også for en del leserrettede digitalprosjekter.

Kjenner markedet

Kjelstrup er utdannet medieviter. Kollega Haga har journalistikkutdannelse, har tidligere jobbet i lokalavis på Romerike og frilanset for flere andre publikasjoner.
 
– Nordre Aker Budstikke var den eneste av dittOslo-titlene som kun dekket én bydel, i motsetning til de andre der en hovedtittel var sonet til en eller to bydeler. For eksempel kom Nordstrands Blad ut i tre soninger og Ullern Avis Akersposten i to. Vi fortsetter å holde oss til én bydel, men nå kun på nett. Kristin og jeg kjenner hverandre, bydelen, lesermarkedet og det som rører seg her. Vi har et stort kildenettverk i bydelen. Det var en forutsetning for at vi valgte å gå videre og gi nettavisa en sjanse. Vi ser ikke på dette som å skape noe nytt, egentlig, selv om vi har et nytt firma og startet med blanke ark der.
 
Kjelstrup legger imidlertid til at han og Haga ser det som en framtidsrettet nyskapning å drive ultralokal journalistikk, på bydelsnivå i Oslo, kun på nett.
 

Vi ser ikke på dette som å skape noe nytt, egentlig

– Måtte dere kjøpe utgiverrettighetene til Nordre Aker Budstikke? Hvor mye betalte dere i tilfelle?

– Ja, vi har kjøpt utgiverrettighetene fra Amedia. Prisen ønsker jeg ikke å kommentere.

Eksternt annonsesalg

Kjelstrup forteller at han og Haga fikk benytte Amedias publiseringssystemer fram til de var i gang på egen plattform i slutten av januar. Utover det har de ikke noe samarbeid med den tidligere eieren. Annonsesalget er overlatt til et par eksterne selgere på provisjonsbasis.

Det var egentlig bare å fortsette å produsere nyheter

– Det var egentlig bare å fortsette å produsere nyheter da vi overtok Nordre Aker Budstikke. Vi fikk bruke de siste papirutgavene i fjor til å fortelle om videresatsingen, og til å oppfordre folk til å lese oss på nett. Det ligger en jobb der, med å snu lesernes vaner.

Papiravisa kom ut hver torsdag. I et forsøk på å utnytte vanens makt har Kjelstrup og Haga derfor valgt å sende ut et nyhetsbrev på torsdager, med oversikt over den siste ukas innhold på nettavisa. Dette ble også promotert i de siste utgavene av papirutgaven. Både på fronten og i hver redaksjonell artikkel oppfordres leserne til å registrere seg for å motta nyhetsbrevet.

– Så langt sender vi ut til i overkant av tusen. Det øker fra uke til uke og det håper jeg det fortsetter med etter hvert som folk ser at lokalavisa deres ikke er død, sier Kjelstrup.

 

Powered by Labrador CMS