Mediestøtte:

MBL-sjef Randi S. Øgrey fastslår at det ikke har noen betydning for pressestøtten om opplaget er papirbasert eller digitalt. Foto: Martin Huseby Jensen

Avklaring om nullmoms helt i det blå

Uklart om digitalt opplag vil forskyve pressestøtten mellom mottakere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen skal jobbe tettere sammen med sine to støttepartier Venstre og KrF om de økonomiske spørsmålene, pressestøtten og finansieringen av NRK. Det poengterte statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag i kulturdepartementet da han besøkte NJs landsmøte tirsdag.

Et spørsmål som nå blir stilt i bransjen er om Kulturdepartementet ser for seg at den nye metoden for opplagsberegning - som Mediebedriftenes Landsforening satte ut i livet i år - vil påvirke fordelingen av pressestøtten. Det er som kjent uklarheter når det gjelder sammenlikning med tidligere års opplagstall.

- Medietilsynet har sendt forslag til forskriftsregler om fastsettelse av opplag på høring. Høringen er nettopp avsluttet. Det er for tidlig å si noe nå om de nye opplagsreglene, sier Borgundvaag til Journalisten.

- Plattformnøytral

Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening, er til stede på NJs landsmøte. Hun sier til Journalisten at den nye modellen for opplagsberegning trolig ikke vil få store konsekvenser for fordelingen av pressestøtte. 

- Forskriften som styrer støtten har vært plattformnøytral i ett år. Det er derfor likegyldig om opplaget er papirbasert eller digitalt. Hvis du tenker på markedet for betalt innhold generelt, så velger avisene ulike strategier. Jeg tror ingen er uenige i at markedet generelt går i digital retning, men noen mener de er i et delmarkedet hvor den papirbaserte avisen vil stå sterkere i en tid fremover. Det kan være riktig, og det er jo ikke slik at man ikke senere kan velge en mer digital strategi overfor abonnentene, sier Øgrey.

Hvis mediene som mottar produksjonstilskudd velger ulik strategi eller får ulikt gjennomslag for digitalt abonnement, kan det i teorien flytte støttemilder mellom dem. Men foreløpig har MBL ikke sett slike utslag. Det kan også ha sammenheng med at få av disse avisene har særlig stort digitalt salg. 

Venter på avklaring

Borundvaag har heller ikke noe klart svar på når man kan vente en avklaring på avgrensningen av nullmoms for digitale nyhetstjenester, inkludert gjennomgangen med EFTAs overvåkningsorgan ESA.

- Sammen med Finansdepartementet ser vi hvilke digitale medier som omfattes av nullmoms-ordningen skal notifiseres til ESA. Førstkommende torsdag skal spørsmålet drøftes på et møte mellom departementene og MBL/LLA. Deretter vil vi videreføre dialogen med ESA om hvordan en nullmomsordning bør utformes. Dette har høy prioritet i vårt arbeid, men per i dag er det for tidlig å si noe om hvor raskt dette kan avklares.

 

Powered by Labrador CMS