Reaksjoner:

Torry Pedersens førsteinntrykk av endringene i Vær Varsom-reglene er positivt. Foto: Martin Huseby Jensen

Fornøyde med nye etikkregler

“Åpenhet” og “skjult” er nøkkelelementer når det gjelder de foreslåtte endringene i Vær Varsom-plakaten, mener VG-sjef Torry Pedersen (bildet).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Som Journalisten fortalte tidligere onsdag foreslår en arbeidsgruppe nedsatt av Norsk Presseforbund å legge ned Tekstreklameplakaten og ta bestemmelser om skjult reklame inn i Vær Varsom-plakaten. 

Les forslaget til endringer i Vær Varsom-plakaten her.

VG-sjef Torry Pedersens umiddelbare reaksjon på forslagene er positiv. VG har i mange år vært respektert i bransjen for presseetisk ryddighet. Dette var et arbeid tidligere sjefredaktør Bernt Olufsen la stor vekt på, og som dagens VG-sjef forsikrer at han har videreført.
 
Nylig røk imidlertid VG på en smell i Pressens Faglige Utvalg (PFU), som kritiserte VGs nettjeneste MinMote for å ha benyttet kjøpslenker i strid med Vær Varsom- og Tekstreklameplakatene.

Umiddelbar reaksjon

Pedersen hadde ikke lest forslaget til ny Vær Varsom-plakat da Journalisten kontaktet ham.
 
- Jeg må få tid til å sette meg bedre inn i forslagene, men umiddelbart vil jeg si meg helt enig i det nye punkt 2.8 om at skjult reklame er uforenlig med god presseskikk. Dessuten er jeg fornøyd med det nye punkt 2.3 om å vise åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet. Her må jeg si at VGs MinMote er en rollemodell.

Det er svært viktig at mediene er transparente

 

- PFU er vel ikke helt enig med deg i den saken?

- Jo, men noen lenker var greie og andre ikke, og integriteten var ivaretatt. Når det gjelder Min Mote så forteller vi helt åpent om de vesentlige bakenforliggende forholdene, at det går en verdistrøm her. Det er der vi virkelig skiller oss ut fra mye av det som skjer internasjonalt. Uansett, det er svært viktig at mediene er transparente og forklarer publikum hva som finner sted og hvordan tingene henger sammen. Leserne er rasjonelle og klarer å forhold seg til det.

Skjult reklame

Når det gjelder skjult reklame peker Pedersen på det han oppfatter som en utfordring for mediene:

Vi diskuterer vi oftere symbolsaker enn de egentlige utfordring-ene

 

- Det går altfor mange artikler som er ferdigskrevet av PR-byråer rett på trykk i norsk presse, som redaksjonelt stoff. Det kan være skjult reklame, litt avhengig av innholdet. Det skjer nok ikke så ofte hos oss. Vi har fortsatt en høy egenproduksjon. Man burde hatt større fokus på skjult reklame. I norsk mediebransje diskuterer vi oftere symbolsaker enn de egentlige utfordringene.
 
Pedersen legger ikke skjul på at han oppfatter at tilfellet Min Mote befinner seg i kategorien symbolsaker.
 
- Vi har mye fokus på det som er enkelt å se på, mens det som er den underliggende viktige debatten kommer i bakgrunnen.

Merking

Tor Olav Mørseth er avtroppende produktdirektør i Bergens Tidende, og påtroppende sjefredaktør i Adresseavisen. Han hadde heller ikke sett forslaget før Journalisten.no ringte for en kommentar. 35-åringen mener det er ryddig at de to plakatene nå samles.

– Også oppfatter jeg dette som en klargjøring av hvordan mediene skal forholde seg til en ny type annonseform som er på vei inn. Det peker på det sentrale, merking. Det er utrolig viktig. Det er der skillet mellom annonse og redaksjonelt innhold, også i fremtiden skal være tydelig, sier Mørseth.

Han legger til at det ikke fremgår tydelig av forslaget hvordan det skal merkes.

– Men i fremtiden skal det være veldig tydelig for leserne hva som er en annonse. Jeg oppfatter ikke dette som en åpning for å snike inn redaksjonelt stoff som egentlig er en annonse.

– Ser du forslaget som en type oppmykning i forhold til det gamle?

– Det går an å kalle det modernisering i alle fall.

Etterlyser debatt

Han mener den nye formuleringen om aldri å svekke det klare skillet mellom journalistikk og reklame som bedre enn det gamle “Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold”.

– Jeg mener det ikke er så veldig sterk oppmykning. Det er mer en tydeliggjøring.

– Men åpner ikke «svekk aldri» for mer skjønn under PFUs behandling?

– Nå oppfatter jeg Vær Varsom-plakaten allerede som noe som muliggjør vesentlig grad av skjønn. Og det er ikke svart hvitt, så det er viktig med en løpende diskusjon om Vær Varsom-plakaten.

Mørseth sier han ikke kan peke på svakheter i forslaget uten å studere det nærmere. Han understreker i stedet viktighet av den løpende debatten om temaet i mediekretser.

På spørsmål om VGs kjøpelenker på nettstedet MinMote ville blitt felt med det foreslåtte regelverket, svarer Mørseth:

– Den tanken har jeg også tenkt på. Men jeg må gå gjennom det en gang til før jeg kan svare på det.

– PFU skal tolke

Hege Iren Frantzen har representert Norsk Journalistlag (NJ) i utvalget. Hun sier grepet med å legge ned Tekstreklameplakaten og integrere bestemmelsene i Vær Varsom-plakaten er fordi de var delvis overlappende.

– Det er alltid meningen at PFU skal gjøre tolkningen av dette. Vi skal skrive en tekst som vi mener tar opp i seg det som er viktig å regulere, sier Frantzen.

Til punktet om skjult reklame sier hun at det ikke bare skal ha merking, men at publikum skal oppfatte at det er noe annet.

– Det må være helt tydelig for publikum hva som er journalistikk, og hva som er noe annet.

Powered by Labrador CMS