Journalistenes egne medievaner kartlagt

Spørreundersøkelse forteller hvilke medietyper de liker best og hva tilhengerne av Rødt og Sp har felles.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Halvparten av norske journalister har stor tiltro til mediene generelt. Legger man til dem som har noe tiltro til mediene, kommer andelen opp i 95 prosent.

Det er et av funnene i Medieundersøkelsen 2015, som ble presentert på Nordiske mediedager i Bergen torsdag. Undersøkelsen ble gjennomført i februar og bygger på svar fra blant andre 738 journalister.

Les hva journalistene svarer i Medieundersøkelsen 2015

Trykte medier

Hvilke mediekategorier benytter journalistene selv i det daglige? Fortsatt foretrekker flest journalister de trykte mediene, når de blir spurt om hvilke medietyper som dekker deres interesser best. 37 prosent svarer papir, 33 prosent nett og 25 prosent etermedier.

Kvinnelige journalister rangerer papir- og nettmedier likt (34 prosent), mens mannlige i større grad henger fast i den gamle medieverden (40 prosent papir, 31 prosent nett).

Resultatene henger åpenbart sammen med hvor journalistene er ansatt. For eksempel jobber 56 prosent av journalistene som foretrekker trykte medier i avis, med høyest score blant dem som jobber med politikk- og økonomistoff.

De rike er delt

Papirmediene og nettmediene er like populære blant journalister som tjener mer enn 1 million kroner, ifølge Medieundersøkelsen 2015. Men denne gruppen er liten, den består av kun fire personer.

I den største inntektsgruppen, de 348 som tjener mellom 500.000 og 750.000 kroner, er det 39 prosent som foretrekker papirmedier og 32 prosent som helst bruker nettpublikasjoner.

Blant journalistene som tjener minst, det vil si under 350.000 kroner, dominerer de trykte mediene i større grad. 41 prosent foretrekker papir.

Trykte medier er mest populære blant journalistene som oppgir at de stemmer på Senterpartiet og Rødt. Frp- og SV tilhengerne er mest begeistret for etermedier, mens flest journalister som stemmer Venstre og Ap foretrekker nettmediene.

Se Journalistens dekning av Nordiske Mediedager

Kutt og manglende betaling

63 prosent av journalistene svarer at de jobber i en bedrift som har redusert antall ansatte i redaksjonen i løpet av de to siste årene. Tre av fire som svarer dette er ansatt i en avis.

Innsatsen for å skaffe nye inntekter til mediene varierer, kan vi lese av svarene i undersøkelsen. 53 prosent av journalistene oppgir at deres redaksjon foreløpig ikke har innført betaling for innhold på nett.

 

Powered by Labrador CMS