Nettkompetanse:

Fra venstre Louise Fuchs, Camilla Bjørn, Isabelle Ringnes

Dette må du kunne

Kommentar: Sju områder du som medieaktør må beherske for ikke å bli spist

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Hvis målet er å være mer enn bare en reaksjonær aktør i mediebransjen, må man omfavne teknologien. Her er et forsøk på å definere digital kompetanse. Kanskje kan punktene skape diskusjon og tankespill.

Vi i TENK holdt nylig en presentasjon om hvorfor det å få flere kvinner inn i teknologi er god business. I salen satt over 100 medieledere. Historien vi fortalte er enkel. Vi står midt i en teknologisk revolusjon som snart berører absolutt alle industrier. Skal du være en driver i egen bransje må du lære deg å elske teknologien. 

Men fremfor å drive for innovasjonen selv, er mediebransjen - spesielt de tradisjonelle mediene - i ferd med å bli spist opp av teknologiselskapenes stadige disrupsjon avbåde innhold, forretningsmodell og teknologi. 

Mannstungt

Da hjelper det ikke at kjønnsbalansen i teknologiske stillinger er kritisk skjev. Kun en av fire teknologistillinger er besatt av en kvinne. Av disse er kun 24% ledere.

IKT Norge anslår at Norge om 10 år vil ha behov for å besette over 12.000 nye stillinger. De blir vanskelige å besette om nesten halvparten av arbeidsstokken velges bort.  

Når man i tillegg vet at monokultur er dårlig for innovasjon og produktutvikling, er vi nødt til å jobbe aktivt med å rekruttere og utvikle kvinner i tech helt fra barneskolen. Dette er ikke bare en kvinnesak, det er et godt businesscase.

I arbeidet med presentasjonen hadde vi mange interessante diskusjoner med dyktige fagfolk om hva som kreves skal man besitte en ledende selskapsposisjon. Det resulterte i syv punkter som vi mener dekker de viktigste områdeneinnfor begrepet digital kompetanse.

Her er 7 kompetanser som er essensielle i mediebransjen akkurat nå: 

• Journalistisk forståelse

Content is king but technology is dictator. Jobber du med redaksjonell eller annen digital tjeneste: kjenn kjernen i det du selger og vit hva som til enhver tid skal kurates, enten det er VG eller Finn.no. I nyhetssammenheng, tenk ut hvordan saken og leseropplevelsen kan løftes ved bruk av teknologi- et fantastisk eksempel er New York Times sin reisereportasje med Hurtigruten. 

• Brukeropplevelse (UX)

Brukernes krav og forventninger er høye og de endres i et kjempetempo. De forventer sømløse og personaliserte tjenester. I produktutviklingprosessen er målet å skape etdesign som frigjør brukere fra å tenke selv når de bruker produktet ditt. Teamet bør ha gjort all tenkingen på forhånd. Det skal være intuitivt, enkelt og lekkert. Her er det lov til å la seg inspirasjon av Steve Jobs’ visjon til Apple`s produkter. 

• Byggeklossene

Byggeklossene til produktene, som kodene software og hardware. 

Ta deg tid til å danne en grunnforståelse av hvordan produktene dine utvikles og prosessen som ligger bak dem. Tilegn deg nok tech-kunnskap til å effektivt kunne kommunisere med utviklere. Ikke bare gjør det prosessen enklere og raskere, men innsikten din gjør at du selv kan identifisere nye muligheter for å implementere funksjoner.  Ikke vær redd for å stille spørsmål om det er noe du ikke forstår. Bare husk å lytte godt til svaret.  

•  Innsikt og analyse

Vi lever i en datadrevet verden. Alt skal tagges, overvåkes, analyseres og justeres. Mye brukerdata kan virke overveldende. Formuler smarte hypoteser og test antakelsene dine kontinuerlig. Sørg for å sette og måle riktig KPI`er og vær alltid på vakt etter å se nye mønster. Følg modellen «build-test-measure-iterate-repeat». 

•  Kommersialisering

Evnen til å kunne kommersialisere på produktet. 

Vi har en million tjenester å velge mellom. Å overbevise mennesker om å bruke produktet ditt fremfor et annet er vanskelig. I en freemium-dominert verden er det i tillegg en kunst å få dem til å betale for det. A/B- test prisstrategier, vit og selg verdien til produktet ditt og sørg for kontinuerlig produktutvikling for å beholde og tiltrekke nye betalende brukere. 

Les mer om VGs Camilla Bjørn på Journalisten

• Skape organisk vekst

Sosiale medier har skapt flust av nye utfordringer for mediebransjen, men det er også blitt et av våre kraftigste verktøy. Brukerne får i økende grad nyhetsstrømmen via sosiale medier og det er derfor avgjørende å ha en solid forståelse av hvilke trender og strategier som gjelder for å optimalisere trafikkdriving, rekkevidde og organisk liv for tjenesten. Disse endres stadig med nye regler og plattformer. Hold deg oppdatert og snakk med folk i bransjen slik at du bestandig er up-to-date. 

• Organisering og kultur

Selskap og organisasjoner må rigges slik at man smidig kan endre seg eller kombinere ekspertområder raskt for å øke resultater og produktkvalitet. Innovative enheter må dannes i større organisasjoner og ha frihet til å eksperimentere. Selv et sterkt brand må tørre å slippe “uferdige” produkter slik at man kan validere, justere eller drepe ideer raskt og kostnadseffektivt. 

Med disse sju kompetanseområdene vil vi samtidig komme med en oppfordring samtidig: La oss slutte å snakke om dette som digital kompetanse.  I det 21. århundre er dette vi snakker om nå kompetanse. Punktum.

Camilla Bjørn, Isabelle Ringnes og Louise Fuchs - TENK - Tech-nettverket for kvinner

 

Powered by Labrador CMS