Aidan White er direktør for Nettverk for etisk journalistikk (Ethical Journalism Network (EJN) og tidligere generalsekretær i International Federation of Journalists (IFJ). Foto: Flickr.com/Creative commons

Vær Varsom-plakat for syriske medier

Medieledere i eksil har lansert etiske retningslinjer for trykt presse, radio, tv og nettpublikasjoner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det skriver Aidan White, direktør for Nettverk for etisk journalistikk (Ethical Journalism Network (EJN) og tidligere generalsekretær i International Federation of Journalists (IFJ), i et innlegg i Dagens Næringsliv torsdag.

Ifølge White har lederne for det beleirede uav­hengige syriske mediesamfunnet – mange av dem tvunget i eksil etter mange år med krig – lansert en egen Vær Varsom-plakat for syriske medier – et charter med etiske normer for trykt presse, radio, tv og nettpublikasjoner.

“Under et møte i Istanbul – der mange av dem nå holder til – har de også kunngjort planer om å danne en syrisk forening for etisk journalistikk. De er flere enn 20 redaktører, eiere og journalister fra alle syriske medieplattformer”, skriver White.

Han forteller at gruppen utgjør en mangfoldig blanding av såkalte borgerjournalister og alternative mediestemmer som har dukket opp de siste fem årene, etter at den syriske revolusjonen satte strek for mer enn 40 år med statlig kontroll av mediene.

Powered by Labrador CMS