Legger Barents Observer ut på anbud

Legger Barents Observer ut på anbud

Styret i Barentssekretariatet inviterer nordnorske mediehus til en anbudskonkurranse om å drifte nettstedet Barents Observer.

– Ved å gjøre dette blir problemstillingen rundt redaktørplakaten lagt død. Vi tror at vi vil oppnå en utrolig mye større distribusjonsflate for stoffet i Barents Observer enn det man har hatt til nå, sier styreleder Stig Olsen i Barenssekretariatet til NTB.

Vedtaket kommer etter at de tidligere ansatte i Barens Observer torsdag sa opp sine stillinger og opprettet nettstedet The independent Barents Observer med Thomas Nilsen som redaktør. Han ble avskjediget etter en lang strid med eierne om redaksjonell uavhengighet.

Gir ikke opp navnet

Thomas Nilsen hilser anbudsbeslutningen velkommen.

– Jo mer nordområdejournalistikk det er, desto bedre er det. Vi ønsker akkurat den beslutningen velkommen, men vil ikke gi opp merkenavnet som redaksjonen har skapt, sier Nilsen.

Styret i Barentssekretariatet krever at navnet Barents Observer fjernes fra nettstedet «The Independent Barents Observer» som de tidligere ansatte har opprettet.

Styret truer de tidligere ansatte i Barents Observer med rettslige skritt dersom de ikke endrer navn på det nye nettstedet . Redaktør Thomas Nilsen får frist til mandag med å fjerne Barents Observer fra navnet.

– Vi mener at de bruker navnet Barents Observer på en urettmessig måte. Merkenavnet BarentsObserver er Barentssekretariatets eiendom. Det er vi som har brukt pengene på dette. Da kan ikke andre bare komme og ta det, sier styreleder Olsen til NTB.

– Bryter ned merkenavn

Redaktør Nilsen reagerer sterkt på kravet om å endre navn, og uttalelsen om at det er Barentssekretariatet som har bygd opp merkenavnet. Han karakteriserer kravet fra styret som «frekt».

– Vi bestrider på det aller sterkeste at Stig Olsen på noe som helst tidspunkt har vært med og bygge opp merkenavnet Barents Observer. Styret og eierne til Barentssekretariatet har tvert om gjort alt de kan for å bryte ned merkenavnet BarentsObserver. Da bør de holde seg for gode til å forfølge oss som nå har tatt et privat initiativ for å gjøre det vi har lyst til – å drive journalistikk i nord, sier Nilsen til NTB.

Avskjediget

Nilsen var fram til 28. september redaktør i det engelsk- og russiskspråklige nettstedet Barents Observer som ble drevet i regi av Barentssekretariatet. Etter seks år som redaktør ble han avskjediget på dagen etter en lang og opprivende strid om redaksjonell uavhengighet, der han ble anklaget for å opptre illojalt. 14. oktober trakk Barentssekretariatet avskjedigelsen, men Nilsen valgte å ikke gjeninntre som redaktør.

Torsdag ble det kjent at den konstituerte redaktøren Trude Pettersen og grunnleggeren av Barents Observer, Atle Stålesen, slutter i Barentssekretariatet for å starte det private og uavhengige nettstedet «The Independent Barents Observer», med Thomas Nilsen som redaktør.

Styreleder Olsen mener Nilsen har fått en rimelig frist til mandag med å endre navn. Han mener det er riktig bruk av penger å legge driften ut på anbud blant profesjonelle mediebedrifter. (©NTB)

Annonser

Les også

TRONDHEIM (Journalisten): Etter å ha gått gjennom forsideoppslagene om terroristen, kunne Anne Gjelsvik dele bildebruken i fire faser.

Kjersti Løken Stavrum, administrerende direktør i Stiftelsen Tinius, mener mangelen på kvinner i ledelsen er gårsdagens problem som ennå ikke er løst.