Finansminister Siv Jensen er svært fornøyd med å ha fått på plass nullmomsordningen for nettbaserte nyhetsmedier. Foto: Birgit Dannenberg

Grønt lys for nullmoms på nett

Norske medier får momsfritak for nyheter på nett fra 1. mars. Endringene ble vedtatt i statsråd fredag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Til nå har momsfritaket kun omfattet papiraviser, men Stortinget vedtok før jul at dette også skal gjelde for elektroniske nyhetstjenester.
 
– Jeg er veldig fornøyd med gjennomføringshastigheten vår i denne saken. Vi har nå kvittert ut en sak som den forrige regjeringen mente var umulig å gjennomføre, sier finansminister Siv Jensen (Frp) til NTB.
 
Momsfritaket gjelder ikke for fagblader og tidsskrifter eller ved salg av enkeltartikler. Regelendringen er vurdert av EFTAs overvåkingsorgan ESA som en godkjent form for statsstøtte.
 
Fritaket krever forskriftsfesting, noe finansministeren forsikrer at vil skje innen 1. mars.
 
Les Journalistens dekning av nullmomssaken

Godkjent som statsstøtte

Dermed er en viktig prosess for norsk mediebransje sluttført. 25. januar ble det klart at norske nyhets- og aktualitetsmedier får nullmoms digitalt, etter at EFTAS overvåkingsorgan ESA godkjente ordningen.

– Dette vil gjelde alle nyhetsmedier som omsetter mot brukerbetaling. Fritaket for moms anses som statsstøtte som er forenlig med EØS-avtalen, oppsummerte finansminister Siv Jensen om avgjørelsen da ESA-beslutningen ble offentliggjort.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland omtalte 25. januar som en merkedag for norske medier.

– Først og fremst fordi dette vil gi mye innovasjon blant norske medier, sa hun.

Fagpressen utelatt

I desember varslet Fagpressen omkamp da det ble endelig klart at den ikke var en del av den såkalte notifiseringen til ESA. Da uttalte nå avgått statssekretær Bjørgulv Borgundvaag i Kulturdepartementet til Klassekampen at det ikke er noe i veien for å søke momsfritak for Fagpressen på et senere tidspunkt.

– Vi har vært tydelige på at det er nyhetsmedier vi ønsker nullmoms for. De har et særskilt ansvar for den offentlige samtalen og har særskilt betydning, sa Hofstad Helleland til Journalisten 25. januar.

ESAs godkjenning gjelder til 1. mars 2022. Etter det kan Norge søke om forlengelse.

Interessert i medienyheter? Lik Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 

To-årig prosess

Kampen om nullmoms for digitale nyhetsmedier startet i praksis i mai 2014, da mediebransjen plutselig befant seg i en kraftig forverret, økonomisk situasjon. Et flertall på Stortinget åpnet da for å gi digitale nyhetsmedier samme momsfordel som papiraviser. Digitale medier har fram til nå betalt 25 prosent moms.

Les bakgrunnen her: Klare signaler om nullmoms

Dette innebar et takt- og stemningsskifte. Både regjeringen og toneangivende politikere og partier hadde tidligere vært stemt for felles lavmoms på 8 prosent for både papiraviser og digitale nyhetsmedier. I løpet av sommeren og høsten 2014 gikk både Venstre og KrF inn for digital nullmoms og sikret dermed flertall for at regjeringen kunne starte arbeidet med gjennomføringen av tiltaket.
Powered by Labrador CMS