TV 2-ledelsen skal presentere en ny strategiplan som trolig innebærer store kutt. På bildet TV 2s hovedkontor på Nøstet i Bergen. Foto: Glenn Slydal Johansen

Allmøte i TV 2 – trolig betydelig nedbemanning

Ledelsen legger fram strategiplanen «TV 2 i 2020», som skal innebære store kutt. Men de ansatte får ikke noe fasitsvar i dag, sier lederen av redaksjonsklubben.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

(Saken er oppdatert)

TV 2-ledelsen har innkalt de ansatte i Bergen og Oslo til allmøte klokka 13 tirsdag. Der vil ledelsen presentere den nye strategiplanen, som legger et løp for Norges største kommersielle tv-kanal de neste årene.

Planen innebærer store kutt og betydelig nedbemanning, ifølge Kampanje. Nettstedet skriver at TV 2-styret behandlet saken mandag, etter at toppledelsen var samlet i helgen for å sluttføre planen.

Bekreftet allmøte

Sarah C. J. Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, bekreftet mandag at det blir allmøte tirsdag der ledelsen legger fram strategien til TV 2 fram mot 2020. Hun ønsket ikke å gå inn i detaljer rundt strategien før den er presentert for de ansatte.

TV 2-sjef Olav T. Sandnes bekreftet overfor Dagens Næringsliv at de ansatte blir informert om prosjektet «TV 2 i 2020» tirsdag. Men han ønsket ikke å kommentere om det blir nedbemanning.

Sandnes ville heller ikke gå i detalj om hva som ligger i den nye strategien for kanalen.

TV 2 oppnådde et overskudd før skatt på 382 millioner kroner i 2015. Selskapet satte i gang en rekke moderniserings- og effektiviseringsprosjekter i fjor, for å omstrukturere og rigge TV 2-organiasjonen for økonomiske og teknologiske utfordringer i årene framover.

– Ikke sort-hvitt

Henrikke Helland er leder av Klubb 2.
Foto: Birgit Dannenberg

Henrikke Helland, som er leder i TV 2-journalistenes fagforening Klubb 2, sier til Journalisten at de tillitsvalgte første ble informert om allmøtet og framleggelsen av strageiplanen mandag.

– Jeg kan ikke si noe nå i forkant av møtet om innretningen på planen.

– Hvor alvorlig anser du at situasjonene er for de ansatte?

– Den er alvorligt, men alt er ikke sort-hvitt. Strategiplanen gjelder for de neste fire årene og vi får ikke noe fasitsvar i dag. Alt skal ikke gjennomføres over natten.

Forbereder kutt

I slutte av mars ble det kjent at TV 2 forberedte nedbemanning i enkelte avdelinger ved sitt hovedkvarter i Bergen.

DN skrev i januar at de ansatte i kanalen hadde blitt informert om det omfattende organisasjons- og strategiarbeidet som går under navnet «TV 2 i 2020».

«Vi skal tydelig definere posisjonene vi skal vinne, hva vi skal gjøre mer av og hva vi bør gjøre mindre av», skrev Sandnes på kanalens intranett.

Den største omleggingen

I oktober i fjor oppsto spekulasjoner om kutt opp mot 150 ansatte i TV 2. Kampanje skrev at tv-selskapet var i gang med et større effektiviseringsprogram med navnet Greenfield Playout Program (GPO). Dette skal være den største omleggingen TV 2 har vært gjennom i sine 23 år på lufta.

Internt gikk spekulasjoner om kostnadskutt på mellom 90 og 120 millioner kroner, og at dette kunne medføre en nedbemanning på opp mot 150 ansatte. Ledelsen betegnet GPO som det største teknologiprosjektet i TV 2s historie, og at det handler om å bygge en smart og effektiv arbeidsflyt. GPO skal ikke være et rent effektiviseringsprogram.

Klubbleder Henrikke Helland understreket i oktober at det var uvisst hvorvidt teknologi- og organisasjonsomleggingene ville medføre nedbemanning.

På flytteføtter

Endringene skal etter planen være på plass til TV 2 flytter sitt hovedkontor fra Nøstet og inn i nye Media City Bergen i mai 2017. I januar ble det også klart at TV 2s Oslo-kontor skal flytte inn i det planlagte bygget «Diagonale» mellom Operaen og Barcode.

– Dette er en stor dag for oss i TV 2, etter snart 25 år på Karl Johan. Etter en grundig prosess, med 48 potensielle aktører har vi nå funnet TV 2s nye lokaler i Oslo. Nå ser vi fram i mot flytting i 2018, sa TV 2-sjef Sandnes i januar.

Flyttingen i Oslo innebærer betydelig lavere leiekostnader for mediekonsernet. Leiekontrakten er på 12 år, og er inngått med A9 Palekaia, som eies av Hav Eiendom (50 prosent) og Thongård (50 prosent).

Powered by Labrador CMS