Ufordrer Facebook:

Tony Haile pensjonerte seg nylig fra Chartbeat, nettselskapet han startet i 2009. Han er forsiktig med å fortelle om sin neste plan, men røper at han sysler med tanker som berører mediene. 6. juni var han hovedattraksjon på NONAs vårmøte. Foto: Helge Øgrim

Tallknuser usikker på om Schibsteds plan kan lykkes

Nettguru Tony Haile tør ikke spå at det vil lykkes å etbalere et kretsløp av medieinnhold etter konsernets oppskrift.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Jeg applauderer Schibsteds ambisjoner om å skape en plattform for å konkurrere med Facebook. Tony Haile har kikket på strateginotatet fra konsernet og nikker gjenkjennende både til problemstillingene og til en strategi som er i ferd med å ta form.

– Kan de lykkes?

– Hvis jeg visste det, ville jeg vært mye rikere enn jeg er i dag.

– Hva skal til?

– Det er mange utfordringer og ikke lett å konkurrere med plattformer som Facebook og Google. En plattform kan lenke til absolutt alt innhold den ønsker og tjene penger på det. Mens en utgiver vil tendere til bare å lenke opp sitt eget innhold, inkludert det hen er mindre stolt av.

Valgte New York framfor Sydpolen

Haile snakker seg raskt varm. Da han var i 20-årene deltok han i flere ekspedisjoner til værharde strøk, inklusive Nordpolen.

Under enda en reise for å mobilisere penger til et eventyr, havnet han i New York i 2007. Der snublet han over en investor som straks tilbød ham jobb med å skape en forretningsplan for analyseverktøyet Chartbeat. Forhistorien og resultatet er godt fortalt i denne artikkelen på Columbia Journalism Review.

Kunnskapene han fikk der inntil han trakk seg tilbake tidligere i år, var tema for innlegget hans på NONA. Men Journalisten viste ham også noen nøkkelavsnitt fra Tinius-notatet om Schibsteds ferske drøm og ba ham kommentere planene om et univers av publikasjoner som kan konkurrere om tid og penger med de globale gigantene.

– Utfordring nr 1: Hvordan får du brukerne til å bruke like mye tid der som på Facebook?

Vondt å endre medievaner

Under foredraget hevdet Haile at de fleste brukere stoler mer på Facebook enn på mediehusene. Selvsagt ikke når det gjelder journalistisk kvalitet, men når det gjelder evnen til å levere dem et bredt utvalg av innhold som engasjerer. En vane det er vondt å vende.

– Før var det vanlig å gå til forsiden på en nettavis. Ikke for å lese en bestemt historie, men fordi det var en vane. De leste én sak og gikk tilbake til forsida for å se om det var mer som fristet. Nå er vanen å gå til den sosiale strømmen, lese, og gå tilbake dit.

Haile tror den som skal konkurrere med Facebook må finne ut hvordan man bygger en plattform som engasjerer nok til å gjenopplive den vanen vi forlot.

– Kanskje er det en plattform i tillegg til Facebook? En som forstår deres styrker og utnytter svakhetene?

Norge kan bli unntaket

Alle som vil konkurrere med Facebook på deres halvdel, altså et lukket univers basert på annonseinntekter og der menneskene er produktet, løper ifølge den utvandrede briten en risiko for at konkurrenten fra California kopierer, forbedrer og inkorporerer dine beste grep.

Han anbefaler den som forsøker seg å bygge noe Facebook ikke kan overta.

– Hvor mange medier måtte du selv ha på en slik plattform for å bruke den ofte og kanskje betale for adgangen?

– Det er milliard-spørsmålet og jeg vet ærlig talt ikke. Blendles erfaringer i Nederland og nå Tyskland er lovende. I Nederland er det forholdsvis få kvalitetsmedier på engelsk og du har større muligheter til å bygge en plattform. Jeg er mer usikkert på om det vil fungere i den engelsktalende verden.

– Må man trekke seg tilbake fra Facebook for å lykkes?

– Kan man engang gjøre det? Facebook skaper også annonseinntekter for mediene. Hvis inntektene faller, sitter de som gjennomførte retretten fra Facebook utrygt selv om det kan være riktig på lang sikt. 

Han innrømmer at det stiller seg ganske annerledes for medier som i hovedsak bygger på abonnement. 

– Norge kan vise seg å bli unntaket her. I de fleste land har annonseinntektene historisk utgjort en ganske beskjeden del av medienes økonomi. Og det har vist seg vanskelig å få 5 prosent, altså superbrukerne, til å betale for alt.

– Det er ikke lenger siktemålet i Norge. Heller 50 prosent av de tradisjonelle abonnentene, pluss nykommere, som vil betale 75 til 150 kroner i måneden.

Tror det er mulig

– Hvis de klarer det, og jeg tror det er mulig, vil Norge være unntaket. Jeg tror ikke det lar seg gjøre i USA. 

Haile har tatt amerikansk statsborgerskap.

– På den dyreste måten, sier han og viser gifteringen.

Han tror det skal være mulig å sikre kvalitetsjournalistikken framtid, men har en bekymring for abonnementsbaserte løsninger: 

– Betyr det at bare de rike får informasjonen?

– Globalt sett er vel alle nordmenn rike?

– Sant nok.

– Har noen lykkes noen med å skape lesing av flere artikler på mobil?

– Det er veldig vrient. Evig scroll er forsøkt. Men det store flertall leser ikke helt til bunn av artikkelen de startet på.

Han mener det er vanskeligst å få til på brede nyhetsmedier, siden man ikke egentlig vet om den neste adressen er interessant nok. Det gjelder også håndskrevne lenker plassert i brødteksten.

Som Haile sa i foredraget en time tidligere og ikke særlig oppløftende:

– Leserens normalmodus er å forlate siden din. Og all unnskyldning du gir brukeren for å stikke, virker.

 

Bonusspor: Utdrag av Schibsteds strategi slik den presenteres i årsrapporten fra mai:

«If publishers are sitting on one of the Internet’s most valuable and vibrant engagement platforms, with valuable user intent data, it means that we are sitting on a great unfulfilled potential to build ecosystems ourselves. Picture a Norwegian or Swedish ecosystem, where you log in once and get easy access to all quality content and journalistic stories from sources you trust, where the data you share is used transparently to create better services for you, and is protected in a way you can control. Imagine if we, together, could use our combined positions and local knowledge, enhanced with a step up in new digital disciplines such as data science and analytics, software engineering, and product design, to create better local ecosystems, with better services for people and society, than the Silicon Valley tech giants.»

Hele beskrivelsen finner du her.

 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS