HR- og utviklingsdirektør Kirsti Aas Olsen i Drammen kommune - her representert ved rådhuset - ønsker å bygge opp en multimedieredaksjon. Foto: Drammen kommune

Drammen kommune bygger opp egen redaksjon

Stor interesse for jobben som redaksjonssjef. Skal jakte på de gode historiene, men fri journalistikk blir det ikke snakk om.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I forrige uke utlyste Drammen kommune en nyopprettet stilling som redaksjonssjef for en ny multimedieredaksjon. Dette vekker interesse i journalistkretser, der mange er på jakt etter nye jobber som følge av omfattende nedbemanning i bransjen. Samtidig får debatten om nedbygging av journalistikken og styrkingen av informasjonsstabene i det offentlige og i store bedrifter stadig ny næring.

“Drammen kommune ønsker å bli enda flinkere til å fortelle de gode historiene og med dem spre viktig informasjon til kommunens innbyggere. Vi har derfor bestemt oss for å etablere en egen multimedieredaksjon”, heter det i annonseteksten.

Har skapt debatt

Både Dagsavisen Fremtiden og Drammens Tidende har omtalt saken, som har ført til debatt om satsingen og om bruken av denne typen redaksjonelle begreper. I en kommentar før helgen skrev politisk redaktør Karianne Braathen i DT at kommunens planer “gir assosiasjoner til koselig, lokal propaganda”. Hun reiser spørsmålet om historiefortelling med journalistisk tilsnitt er en kommunal oppgave.

Initiativet kom opprinnelig fra rådmannen i Drammen, Osmund Kaldheim. HR- og utviklingsdirektør og stedfortredende rådmann Kirsti Aas Olsen skriver blant annet dette i et tilsvar til kritikken fra DT:

“Dette handler om behovet for å nå fram til egne brukere, innbyggere og ansatte. For å gjøre dette, må også kommunen profesjonalisere vår måte å informere på.”

Skal bygge team

Aas Olsen tror det er første gang en norsk kommune benytter stillingsbetegnelsen redaksjonssjef. Planene innebærer at redaksjonssjefen skal bygge opp et team med to til tre reportere, én klipper eller tekniker og én grafisk designer eller art director.

HR-direktøren forteller at det har strømmet på med henvendelser fra interesserte søkere siden annonsen ble lagt ut på kommunens hjemmesider og på Finn.no sist torsdag.

– Svært mange har tatt kontakt. Pågangen har vært stor. Selv har jeg snakket med mellom 10 og 15 som har ringt og uttrykt interesse for jobben som redaksjonssjef, sier Aas Olsen til Journalisten mandag.

Fra før har Drammen kommune en pressesjef med et kommunikasjonsteam på fire personer. Men kommunen ønsker å gi et mer helhetlig og skreddersydd tilbud til drammenserne. Mulighetene som ligger i moderne teknologi vil stå sentralt når multimedieredaksjonen skal bygges opp. 

Redaksjonell erfaring

I håp om å få kompetente kandidater etterlyser kommunen søkere med erfaring fra å lede en journalistisk redaksjon, som redaksjonssjef, vaktsjef eller reportasjeleder. Men egentlig angrer Aas Olsen litt på bruken av denne typen tradisjonelt redaksjonelle yrkestitler i utlysningen.

– Vi ser at bruken av slike begreper har gitt oss utilsiktet oppmerksomhet. For vi snakker ikke her om en fri og uavhengig presse med egen redaktør. Vi skal ikke drive jakt på sannheten i tråd med journalistiske prinsipper. Det vi i denne omgang er ute etter er en mediesjef i en multimedieavdeling som skal produsere både tekst, bilder og filmer.

HR-direktøren understreker at kommunen er fullstendig klar over rollefordelingen mellom forvaltningen og uavhengige, redaktørstyrte medier. Hensikten er ikke å gå kritiske journalister i næringen eller å vanskeliggjøre deres jobb, sier hun.

Alle plattformer

Den nye kommunale redaksjonen – eller multimedieavdelingen - skal jobbe på alle tilgjengelige plattformer, både papir, nett og i sosiale medier.

– Medarbeiderne skal levere innhold både til intranettet og til ekstern kommunikasjon med innbyggerne og næringslivet.

– Planen er altså å utvide med flere medarbeidere?

– Ja, det skal bygges en redaksjon som gir oss mulighet til å nå både innbyggerne og egne ansatte. Vi trenger å styrke kompetansen knyttet til det å informere. Derfor kan vi også like gjerne kalle dette en moderne informasjonsavdeling.

Mange på jobbjakt

At det er stor interesse blant journalister for å jobbe i norske kommuner viste også saken Journalisten.no publiserte tidligere i sommer, om utlysningen av en stilling som kommunikasjonsrådgiver i Bergen kommune. Nær 200 søkere meldte seg, av dem rundt 50 journalister.

Les mer om den saken her

Powered by Labrador CMS