– At det er betalingsvilje for god og lokal journalistikk er kjekt og svært motiverende. Med unntak av sporadiske reaksjoner fra gratispassasjerer på Facebook er det få klager, sier Nordhordland-sjef Trond Roger Nydal. Foto: Avisa Nordhordland

Optimistisk redaktør satser på å snu minus til pluss i nedgangsåret 2016

– Vi er på rett vei, sier redaktør og daglig leder Trond Roger Nydal etter tøff omstilling for Avisa Nordhordland.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

2015-regnskapet for Avisa Nordhordland - en av 62 aviser i Amedia-konsernet - viser et underskudd på 238 000 kroner etter skatt. Nydal har ingen planer om å gå inn i en depresjon av den grunn.

– Vi skulle selvsagt helst presentert positive tall, men dette er et greit resultat med tanke på at fjoråret var et stort omstillingsår for avisa, sier Nydal.

Nydal viser til at minustall var forventet i budsjettet. Resultatet er om lag 70 000 kroner bedre enn budsjettert. Omsetningen endte på 14,4 millioner, ned om lag 600 000 fra 2014.

Tror på pluss i år

2015 ble preget av at Nordhordland ansatte ny redaktør, flyttet inn i nye lokaler i Knarvik senter, utarbeidet en ny strategi og innførte brukerbetaling på nett. 

– 2015 var et krevende omstillingsår som medførte en del ekstra engangskostnader. Når vi likevel leverer bedre enn budsjettert, må vi si oss fornøyd, sier Nydal.

2015 er andre året på rad Avisa Nordhordland går med underskudd. I 2014 ble resultatet 349 000 kroner i minus etter skatt. Nydal har likevel god tro på at den trenden skal snu i år.

– I første halvår har vi lovende resultat økonomisk, og det til tross for at det har vært nedgangstider i næringslivet. Det lokale annonsemarkedet har vist seg å være godt og stabilt, og det kan se ut som vi har stoppet en langvarig negativ trend på abonnement. Vi tror dermed vi skal gå i pluss i år. Alle ansatte gjør en kjempejobb.

Betaling på nett

Redaktøren, som tiltrådte i august i fjor, forteller at Avisa Nordhordland nå opplever abonnementvekst etter flere år med tilbakegang. Det forklarer han slik:

– Mot slutten av fjoråret innførte vi betaling for nettstoffet, som mange andre aviser i Amedia har gjort før oss. Den oppskriften er både en suksess og en nødvendighet. Tida for gratisjournalistikk er over, fastslår Nydal, og legger til at den store klagestormen har uteblitt.

Powered by Labrador CMS