Amedias hovedkontor i Akersgata i Oslo. Foto: Glenn Slydal Johansen

Amedia vil ikke dele kvartalstall

Viser til årsregnskap som kommer neste år for detaljer om den økonomisk situasjonen i mediekonsernet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Stig Finslo.

I lang tid har Amedia hver tredje måned invitert medier og analytikere til presentasjon av det siste kvartalets regnskapstall. Men nå har mediekonsernet som tidligere i år ble solgt av Telenor og LO til en nyopprettet stiftelse gått bort fra løpende rapportering av økonomiske nøkkeltall.

– Vi har besluttet oss for ikke å rapportere tallene offentlig. Vi har ingen forpliktelser på det, sier konserndirektør Stig Finslo, og viser til at selskaper som TV 2 eller ukebladkonsernene heller ikke gjør det.

Dagens Næringslivs eier NHST Media Group og Budstikka Media som eier Asker og Bærums Budstikke rapporterer kvartalstall fordi aksjene omsettes som unoterte aksjer av meglerhusene.

Schibsted og Polaris har rapporteringsplikt hvert kvartal fordi de er børsnoterte selskaper.

Fra børstiden

Finslo sier at Amedia i lang tid har diskutert å droppe den kvartalsvise rapporteringen uavhengig av salget av konsernet til Amedia-stiftelsen, finansiert av Sparebankstiftelsen DNB. På presentasjonen av 2015-tallene i mars ble det ifølge Finslo opplyst om at dette var siste arrangement av denne typen.

– Rapporteringen hang igjen fra den tiden A-pressen var notert på børs.

Daværende A-pressen ble tatt av børs 31. oktober 2003 etter at LO og Telenor sikret seg full kontroll.

Finslo vil uavhengig av praksisendringen heller ikke dele informasjon om Amedias økonomiske situasjon for øyeblikket.

– Jeg ser ingen grunn til å gå inn på det detaljnivået når vi har besluttet å ikke rapportere lengre.

Går bra

André Støylen

Da leder André Støylen og resten av styret i Amedia var samlet mandag fikk de presentert de siste tallene. Men heller ikke han vil gå nærmere inn i tallene utover generelle vendinger.

– Jeg kan bekrefte at det går bra i Amedia og i tråd med forretningsplanen som vi la til grunn da kjøpskontrakten ble inngått. Men det er fortsatt krevende tider i bransjen. Også Amedia merker nedgangen i annonseinntekter, sier Støylen, som også er styreleder i Sparebankstiftelsen DNB, til Journalisten.

Han sier også at nedbetalingen av gjelden etter Edda-kjøpet skjer i tråd med etablerte planer. Men det betyr ikke at Sparebankstiftelsen DNB har endret på tidligere signaliserte forventninger om at de har god tid til å få tilbakebetalt lånet de ga Amedia-stiftelsen for å kjøpe mediekonsernet.

– Vi har fortsatt en lang tidshorisont. Fokuset er at konsernet er lønnsomt og å betjene bankgjelden.

Han begrunner kuttet av offentliggjøring av kvartalstall i ressursbruk.

– Det er kostnader forbundet med det. Styret har fått rapportert tall, men de er ikke offentlige.

Powered by Labrador CMS