Amedia setter prisene for hva abonnementene til avisene skal koste ut fra analyser. Foto: Amedia

Digital=abonnement på BA koster 149 kroner mot 229 kroner på RB - Amedia forklarer hvorfor

Bruker analyser for å forstå betalingsviljen til kunden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Journalisten har sett på hva det koster med et digitalabonnement (full pris) i noen av de Amedia-eide avisene. Prisene varierer stort - fra 127 kroner til 229 kroner.

Direktør for Forbrukermarked Haakon Johansen i Amedia forklarer at det generelt sett har med markedssituasjon og betalingsvillighet å gjøre. Konkurranse er også et element. 

Digitalabonnement 

Tilgang til alle plussartikler på nett.
Tilgang til eAvis – papiravisen i digitalt format fra kl 21.00 kvelden før.
Rix – en egen eAvis med nasjonalt og internasjonalt stoff.
Del abonnementet med inntil 4 i husstanden

Dette koster et abonnement i et utvalg av avisene: 

Akershus Amstidende: 163 kroner
Avisa Nordland: 229 kroner
Bergensavisen: 149 kroner
Drammens Tidende: 209 kroner
Finnmarken: 169 kroner
Fredrikstad Blad: 179 kroner
Indre Akershus Blad: 127 kroner
Kvinnheringen: 140 kroner
Romerikes Blad: 229 kroner
Tønsbergs Blad: 219 kroner
Østlendingen: 209 kroner
Firda: 179 kroner
Nordlys: 159 kroner
Telemarksavisa: 159 kroner

Han forklarer at grunnen til at prisen på et digitalabonnement på for eksempel Romerikes Blad er på 229 kroner er fordi det er en av de større avisene i Amedia. Alle de største avisene ligger på mellom 199 kroner og 229 kroner. Dette fordi de produserer mer. 

Mens Bergensavisen, Nordlys og Telemarksavisa er noen av avisene som ligger lavere. Her spiller konkurransesituasjonen en rolle. 

– Vi ser på hvilken posisjon avisen er i, og noen steder gir konkurranse med andre aviser utslag, mens det noen steder ikke har så mye å si. 

Les også: Amedia opplever abonnementsboom i Finnmark

Pluss-graden varierer

Om det er en stor avis vil også påvirke pluss-graden. Dette er på grunn av annonseinntekter, forklarer Johansen. En hyperlokal avis vil ha en høyere andel artikler bak betalingsmur. 

Hver avis har en egen strategi på hvor mange saker de ønsker å legge på pluss.

Som konsern har Amedia jobbet med en analytisk tilnærming på hvilket innhold leserne ønsker seg og hva som utløser betalingsvilje. 

Johansen forteller at de har analysert mellom 10.000 og 15.000 artikler for å se hva som kan gjøres for å engasjere leserne mer. De har blant annet sett på bildebruk, formidling og vinkling. 

– Vi vurderer fra produkt til produkt og følger kunden over tid for å se om den blir med videre. Vi opplever stor betalingsvilje blant kundene våre og har økt lesergrad i pluss-artikler, sier han. 

Les også: Topptillitsvalgt beklager at Amedia mister så mange ledere

Opplever kraftig vekst

Amedia har etablert en egen avdeling for innholdsutvikling, som reiser rundt til avisene og jobber med metologien i avisene. Her diskuteres prisnivå med de forskjellige redaksjonene.

Dette har lønnet seg for bedriften, som opplever en kraftig vekst - på hele seks prosent. Rent digitalt har de økt antall abonnenter med 250 prosent det siste året, ifølge Johansen.

– Kunden aksepterer i større grad enn før at god journalistikk koster penger. Vi er mer kundeorientert nå som vi skriver det vi ser at kunden ønsker. Det er et paradigmeskifte i bransjen, sier han.

En stor andel av de som kjøper digitalabonnement i Amedia-avisene fortsetter som abonnenter. 

Les også: VG publiserer lokale nyheter fra NRK og Amedia

Lojale lesere

Ansvarlig redaktør Magne Storedal i Romerikes Blad bekrefter uttalelsene fra Johansen, om at det er overraskende mange som fortsetter som digitalabonnenter etter de har kjøpt et abonnement på tilbud.

– Hva gjør at Romerikes Blad er verdt mer enn mange av de andre avisene?

– Prisen er ikke bare opp til oss, men jeg kan si at den på ingen måte gjør at vi sliter. Tvert i mot har vi en signifikant opplagsvekst nå, og vi ser at leserne er villige til å betale for godt lesestoff.

Avisen har selv frihet til å velge hva som skal plusses, men får anbefalinger fra ledelsen i Amedia. Romerikes Blad er anbefalt å ha en balanse.

– Har du ikke gratis-stoff er det mange som ikke går inn på nettsiden, og dermed går glipp av alt det gode pluss-stoffet, og også muligheten til å kjøpe et abonnement.

Les også: Amedia satser på ishockey

– Latterlig billig 

Ansvarlig redaktør Sigmund Kydland i Tønsbergs Blad mener prisen på 219 kroner i måneden er latterlig billig. 

– Leserne får latterlig mye for pengene. Men det ligger god analyse og faglig begrunnelse bak, så vi ligger på riktig prisnivå nå, men det kommer til å øke, sier han. 

Han forteller at dagens system, der innholdsavdelingen legger fram det faglige grunnlaget og diskuterer pris med redaksjonen, fungerer fint. Også Tønsbergs Blad har langt flere abonnenter nå enn for et år siden. 

Ansvarlig redaktør Magne Storedal i Romerikes Blad. Foto: Birgit Dannenberg

Avisen ønsker å ligge 50/50 på forsiden - med åpne og lukkede artikler. Kydland forklarer at de vurderer plussingen fra time til time - og kan åpne artikler om trafikken går dårlig.

– Vi fintuner hele tiden. Det er morsomt og spennende. 

Powered by Labrador CMS