NRK har lært av Brexit og Trump – vil være mer varsom ved bruk av meningsmålinger

Prosjektleder for NRKs valgdekning Aksel Helgheim er sikker på at det enten blir Erna Solberg eller Jonas Gahr Støre som er statsminister etter høstens valg. Foto: Glenn Slydal Johansen

NRK har lært av Brexit og Trump – vil være mer varsom ved bruk av meningsmålinger

Politikernes direktetale til velgerne i sosiale medier er en berikelse for mediene, mener valgprosjektleder Aksel Helgheim.

Et drøyt halvår før valgdagen 11. september har NRK denne uken «kickoff» der redaksjonelle medarbeidere har workshop om hvordan de skal dekke valgkampen.

– Vi vil bruke hele landet, nye plattformer bedre og treffe bedre med mobilsatsingen, sier prosjektleder Aksel Helgheim.

Sunnfjordingen har vært produsent i NRK siden 2005, og har blant annet ledet den siste omleggingen av Dagsrevyen. I denne valgkampen skal valgomaten og sosiale medier bli viktige innganger for å få pubblikummet inn til NRKs redaksjonelle dekning.

Valgomat blir viktig

– Sosiale medier er viktigere enn forsiden og tv-sendingene. Vi prøver å ta bort skillet mellom tv, nett og radio. Målet vårt er å skape mest mulig blest rundt valget og få kraft i valgdekningen vår.

Det er fortsatt tidlig i planleggingen, så NRK tar noen forbehold om planene. Men grunnmuren er bygget:

– Vi skal trigge, forklare og samtale, sier prosjektlederen om de overordnede målene som skal gå igjen i det NRK gjør.

Stikkordene innebærer at NRK vil skape nysgjerrighet, forklare politikken slik at velgerne forstår mer og være i dialog med publikum. Visjonen er at seere, lesere og lyttere skal få et ønske om å være med å forme Norges framtid.

Hovedmålgruppen er andregangsvelgeren og aldersgruppen mellom 20 og 29 år. Yngre målgrupper skal nås gjennom egne kanaler som P3 eller NRK Super. Førstnevnte vil kjøre egen valgnattsending natt til 12. september.

Hvilke profiler som skal fronte valget, er det for tidlig å si noe om. Programmer kan fortsatt skifte navn. Valgomaten, som lanseres før sommeren, er det prosjektet som har kommet lengst.

– Det blir et element av spill i den. Målet er at den skal bli delt og øke engasjementet.

Helgheim sier at brukeren for eksempel kan spille som en KrF-er, og dermed måle eventuelle fordommer opp mot faktiske treff.

NRK vil også tilby valgomaten i en chatbot på Facebook messenger, slik Dagbladet har testet tidligere.

I kjøvannet av fjorårets brexit-avstemning og valget av Donald Trump som amerikansk president, har det blitt debatt om etablerte medier, meningsmålinger og såkalte fake news.

Når det gjelder førstnevnte jobber NRK med å kvalitetssikre målinger bedre, blant annet gjennom bruk av flere respondenter. Og uansett ønsker prosjektlederen at NRK-redaksjonene være bevisst svakehetene til enkeltmålinger, og generelt vise varsomhet.

– Fra mitt synspunkt er det ikke heldig om du ser noen bilder i en enkeltmåling og makser opp det for å få best mulig overskrifter. Enkeltmålinger bør frontes litt nøysomt. Vi bør se etter trender og lange linjer og kontrollere de opp mot målinger som andre har. Hvis det blir for stort sprik i meningsmålingene kan det bli forvirrende for publikum.

Stemmene fra folket skal blant annet sikres gjennom tilbakemeldinger gjennom valgomaten. Og i forkant av workshopen denne uken har journalistene blant annet fått i oppgave å snakke med publikummere.

Skal svare med journalistikk

Særlig i USA ser vi at president Donald Trump løpende ligger i «krig» med nyhetsmediene, hvorav han anklager flere for å publisere såkalte falske nyheter. Denne uken anklaget den franske presidentkandidaten Marine Le Pen franske medier for å drive kampanje for motkandidaten.

Helgheim svarer slik på spørsmål om hvordan NRK vil møte en eventuell strategi fra politikere om at NRK driver forvrengt nyhetsformidling:

– Vi satser på så etterettelig og grundig journalistikk som vi klarer.

Fremskrittspartiets Siv Jensen holdt ved nyttår tale på Facebook og Arbeiderpartiet og Høyre har arrangert helsedebatt der politikerne også er programledere. Selv om han erkjenner at slike sendinger kan utfordre redaksjonelle mediers makt, er ikke prosjektlederen bekymret for utviklingen:

– Vi har ikke noe i mot at politikere snakker direkte til velgere. At Siv Jensen har nyttårstale kan være en berikelse av kontakten mellom politikere og velgere. Men vi vil fortsette å stille kritiske spørsmål. Det får hun ikke når hun snakker til menigheten sin på Facebook. Der må vi være klokkerklare på vår kritiske rolle. At Siv Jensen lager folkemøter på Facebook er egentlig en forlengelse av et folkemøte på et torg, bare med nye virkemidler.

Helgheim mener politikerne bidrar til økt interesse for politikk.

– Og politikk i Norge er jo det vi vil med landet vårt, og hvordan vi skal gjennomføre det. Vi skal passe på ikke å la oss skremme av Trump sin administrasjon, for det er mye med USA som er ganske langt fra norske forhold. Det at politikerne har god kontakt med sine velgere og folk flest styrker valgkampen og mulighetene for å kikke politikerne i kortene.

– Det kan være sunt at vi ikke tror at alt dreier seg om hvordan vi lager våre debatter.

Faktasjekkredaksjon

NRK vil også ha en egen redaksjon som skal faktasjekke påstander som framkommer i løpet av valgkampen.

– Politikere har rett til egne meninger, men ikke egne fakta. Vi skal utvikle faktasjekk ut fra mobilen som førstevalg, og deretter lage tv-program av det, sier Helgheim, som sier det er for tidlig å tallfeste hvor mange som vil jobbe med dette.

Nedtellingen til valget starter med partilederdebatt allerede før sommeren. Den korte valgkampen starter med partilederdebatt under Arendalsuka i august. Valgkampen avrundes for NRKs del med den siste partilederdebatten fra den da nyåpnede medieklyngen i Bergen i september.

NRK er som under lokalvalget for to år siden, åpen for å samarbeide med andre medier lokalt. Men Helgheim sier at det trolig blir mindre nå i forbindelse med stortingsvalget. Mest aktuelt for samarbeid nå er at medier går sammen om lokale og regionale arrangementer.

– Det manifesterer seg best regionalt. De kan for eksempel gå sammen og lage valgnatt lokalt.

Annonser

Les også

Reportasje:

SANDNESSJØEN (Journalisten): Helgelands Blad holder til i et hus fra 1920 med eget trykkeri.

STORTINGET (Journalisten:) Partiets nye mediepolitiske talsperson sier han vil legge vekt på å lytte til mediebransjeaktørene.

Forlater Rema 1000 etter mindre enn ett år.