Espen Egil Hansen, publisher i Aftenposten. Foto: Birgit Danneberg

Aftenposten og regionavisene følger VG. Tilbyr politisk reklame

Prinsipielt ikke noe i veien for å ha innholdsmarkedsføring med politisk budskap.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I forrige uke kunne Journalisten fortelle at VGs Partnerstudio vurderer å tilby politisk innholdsmarkedsføring før valget. 

LES OGSÅ: VG vurderer politisk innholdsreklame

Dette tilbudet er blitt avvist av blant andre Krf, forklarte partiets mediepolitiske talsperson, Geir Jørgen Bekkevold under Norsk Journalistslags landsmøte. Men VG er ikke eneste mediehus som har gitt slike tilbud. 

– Vi sa selvfølgelig nei til VGs forslag. 

Ifølge Dagens Næringsliv tilbyr også Schibsteds fire regionaviser; Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad lignende produkter. I følge sjefredaktør Espen Egil Hansen er Aftenposten prinsipielt for politisk reklame.

– I dette tilfellet vil det være et politisk parti som argumenterer for et samfunnssyn. Det som er viktig er tydelig merking. Det skal være klinkende klart hvem som er avsender, sier Hansen til DN. 

Medieforskerne Erik Knudsen og Magnus Hoem Iversen ved Universitet i Bergen har med finanisering fra Medietilsynet sett på hvordan tilliten til mediet som publiserer innholdsmarkedsføring påvirkes. Funnene viser at selv en tydelig merket annonse formet som en artikkel vil slå negativt ut. 

– De hadde signifikant mindre tillit til politisk journalistikk neste gang de ble utsatt for en redaksjonell artikkel. Bare det faktum at vi finner en signifikant reduksjon i tillit etter én eneste eksponering til en politisk «native ad» er dramatisk, sier Iversen til Dagens Næringsliv.

 

Powered by Labrador CMS