Sykepleiens redaktør Bart Tholens er halvveis i digitaliseringsferden fram mot 2019 da papirbladet legges ned. Foto: Glenn Slydal Johansen

I sommer kommer Sykepleiens første temamagasin

HOLMEN (Journalisten): Fagbladet er kommet litt over halvveis i digitaliseringsprosessen som ender med nedleggelse av papirbladet. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

For drøyt to år siden gikk fagbladet Sykepleien og redaktør Barth Tholens ut med sin digitaliseringsplan som innebærer at papirutgaven legges ned i 2019.

Fredag gjestet redaktøren Fagpressens puff-konferanse for journalister og redaktører der han fortalte om veien fra papir til digital. 

Til Journalisten sier Tholens at han er godt fornøyd med den endringen som redaksjonen hans har gjennomgått så langt.

– Vi er et helt annet sted nå. Det som kanskje ikke har gått helt etter planen var den bladbaserte appen. Det var ingen stor suksess. Men så har vi vært på den ballen og fått kompetanse rundt det, sier Tholens til Journalisten.

Til de fremmøtte fra fagpressen sa Sykepleiens redaktør at alle saker nå først publiseres digitalt. 

– Vi har et bra verktøy til å plukke saker derfra til bladet. En tredel av sakene havner i bladet. Og mindre skal det bli.

Lanserer «bogasin»

Når redaksjonen nå fortsetter mot en digital fremtid, skal papiret likevel få fortsette å spille en rolle. Men det er nytt produkt som nå skapes av redaksjonen. Den skal etter 2019 fortsette å gi ut seks årlige temamagasin.

– Det er et helt nytt konsept, og er ikke ferdigutviklet.

Skjønt, magasin. Tholens beskriver det nye papirproduktet som et “bogasin” - altså bok og magasin i ett. Det kan være på opp mot 150 sider, og ha opp mot to års holdbarhet.

– Det kan være tegneserie på 30 sider eller 100 sider. Og journalistene mine skal kunne gjøre det de alltid har drømt om. Vi skal kunne bruke skjønnlitterære forfattere. Eller bare foto.

Den første utgaven av det nye papirproduktet kommer i juni, og skal ha noe med døden å gjøre. 

Tholens visjon er at dette produktet skal oppleves av leserne som å være en personlig gave.

– Vi skal bruke papir til noe som er holdbart, spesielt og dyptpløyende. Vi skal ha tenkt på leseren og hva leseren skal bruke det til.

Etter premiereutgaven i sommer, kommer neste i desember. Neste år kommer tre utgaver og i 2019, da det ordinære bladet legges ned, kommer seks utgaver.

For øvrig fortalte Tholens om en dobling av antallet visninger på nett på halvannet år. 

– Når alt leses på nett, blir bladet lest mindre også. Men det er en ønsket effekt. Vi prøver å forberede leserne på at det kommer en ny tid.

På spørsmål om hva han tenker om at eierne ser på bladet også som en medlemsfordel, sa Tholens at det er nøvendig å gjøre endringer i forståelse med eieren.

– Man må være på lag om de målene man har. Eieren og du må være enig om hvilken retning man går. Man får en styringstakt også. 

Powered by Labrador CMS