Stig Jakobsen i iTromsø kan tilby leserne VG gratis. Foto: Tom Benjaminsen, iTromsø

VG og iTromsø inngår forsøkspartnerskap, gir løssalgsavisen til lokalavisens abonnenter

VG tester ut måter å skape nye brukerinntekter. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fra og med i dag kan abonnentene til Harstad Tidende, Folkebladet, Framtid i Nord og iTromsø få gratis tilgang til VGs eavis gjennom de lokale eavisene. Og i helgen får brukerne med VG Helg på kjøpet. Altså gratis-kjøpet. Det skriver iTromsø.

Og logger du det på iTromsøs nettside får brukerne også tilgang til VGs innhold i sin fulle bredde. For iTromsøs del er det innlysende, og ifølge sjefredaktør Stig Jakobsen svært få kostnader knyttet til prøveordningen. 

Trår vannet

– Jeg skal ikke gå ut med detaljene om dette. Men det er tjenelig nok for begge og mer ønske om å sammen kunne tilby en bedre pakke til leserne, sier Jakobsen til Journalisten.

Han forteller at de to mediehusene har jevnlig dialog og har jobbet med akkurat dette i et år. Jakobsen forklarer at de gjennom leserundersøkelser vet at dersom brukerne skulle ha tilgang til en avis i tillegg til lokalavisen, var VG førstevalget. 

– Målet er å spille hverandre gode. Nå da lokalkontoret er lagt ned, har vi bistått redaksjonelt. Og på noen andre områder får vi samme tekniske løsninger. Vi samarbeider rett og slett der det er naturlig, sier Jakobsen.

– Hvor lenge kommer dette til å være et prøvetilbud?

– Vi vil trå vannet og se på bruken - så vil vi være lydhøre for tilbakemeldinger fra leserne. Jeg tror det blir flere samarbeid og prosjekter hvor vi kommer til å nyte godt av hverandres innhold, enn det blir færre. Fungerer dette godt blir det mer, forklarer redaktøren. 

Ser på inntektsmodeller

Så hva sitter VG igjen med? Til sammen har de fire avisene 20.590 aviser i opplag. Det sier noe om potensielle størrelser på gratisbruken.

Gard Steiro vil ha nye betalingsmodeller og gir bort
avisa gratis for å teste. Foto: Martin Huseby Jensen

– Vi lærer av dette, det er ikke mer enn som så. Vi arbeider med å utvikle digitale abonnementsmodeller og så gjør vi test med de fire avisene for å se hvordan dette kan fungere sammen, sier sjefredaktør Gard Steiro i VG. 

Han tviler på at det er noen stor risiko for at det smitter på salget til VG. Ifølge aviskatalogen selger VG i underkant av 2.900 aviser på hverdager i Troms.

– Hva er det for VG i dette prosjektet?

– Ikke så mye. Vi ser på bruken og lojaliteten til abonnentene. Og vurderer om dette er modeller som kan fungere andre steder. Dette er ikke noe vi skal tjene mye penger på akkurat nå, men det er viktig å teste ut ulike måter å tilby nordmenn journalistikk fra ulike merkevarer. Det er lav risiko for interessant kunnskap.

Powered by Labrador CMS