Sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen konstaterer at driftsoverskuddet doblet seg i fjor. Arkivfoto: Kathrine Geard

2016 ble året da Avisa Nordland doblet drifts=overskuddet. Mye skyldes kutt og noe økte abonnements=inntekter

I Bodø foreligger det ingen planer om å kutte i avisens utgivelsesfrekvens.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– De gode økonomiske resultatene – som også skyldes betydelig sterk vekst i opplag og antall abonnenter – er helt avgjørende for at vi skal lykkes med å finansiere god og relevant lokal journalistikk i en tid hvor vi ser at annonseinntektene faller og ser ut til å fortsette med det, sier sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen til egen avis (krever abonnement).

Avisa Nordland, som er eid av Amedia (62 prosent) og Polaris Media (38 prosent), har siden toppåret sett inntektene falle. Det har påvirket driftsresultatet som har vært oppe i femsifrede overskudd, men i 2014 gikk det som dårligst da mediehuset hadde et driftsunderskudd på 4,2 millioner. Dette var også året Amedia-avisene tok kraftige kutt i bemanningen og gi sluttpakker, noe som påvirket kostnadene. 

Nå synes både sjefredaktør Hanssen og administrerende direktør Bjarne Holgersen å gå lysere tider i møte, uten at de nødvendigvis tar på seg sine mørkeste solbriller av den grunn.

I fjor endre driften i AN med et overskudd på 12,3 millioner kroner, mot 6,2 millioner kroner året før. Direktør Holgersen sier til AN at effekten av reduserte kostnader er avgjørende for veksten. Samtidig som inntektene fra digitale abonnenter øker. I fjor fikk AN 2.000 nye digitale abonnenter. 

På spørsmål om Avisa Nordland vil følge Helgelendingen, Fremover og Rana blad og kutte frekvensen svarer Hanssen at det ikke foreligger noen planer om det og får bistand fra Holgersen: 

– Vi følger utviklingen nøye, men har ingen planer om det. Den økonomiske situasjonen gir oss heller ingen grunn til det, supplerer Holgersen.

Powered by Labrador CMS