VGs Rolf Widerøe (til venstre) og kollega Bjørnar Tommelstad fikk seg pris for advokatsaken og Treholt-avsløringen, sammen med Gordon Andersen, under Medieprisene i Bergen

VGs Tommelstad og Widerøe tar med hjem to journalistpriser fra Bergen

Mens NRK Super ble årets nisjenettsted og Skam årets nett-tvserie.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det ble i år delt ut fem priser for digitale medier under den store Medieprisfesten i Bergen, og da henholdsvis i kategoriene Årets nisjenettsted, Årets nyhetsdekning, Årets digitale historie , Årets nasjonale nyhetsnettsted, Årets lokale nyhetsnettsted og Årets web-tv/ lokal-tv.

Førstnevnte pris gikk til NRK Super. Om Årets nisjenettsted ble det pekt på et solid grep om målgruppen som alle ønsker å nå, men få klarer.

I juryens utalelse sto det videre:

NRK Super tar barn og unge i alle aldre på alvor og møte de på deres nivå. Med et lekent og lett navigerbart design, og en enorm bredde i innholdet løser de samfunnsoppdraget og allmennkringkasteroppdraget på en forbilledlig måte.

 

Skjermdump av inngangen til Treholt-avsløringene

Trippel VG

VG kunne hente hjem både prisen for Årets digitale nyhetsdekning og Årets digitale historie. Treholt-avsløringene konkluderte juryen med at føyer seg inn i rekken av imponerende nyhetsdekning hos avisen i fjor. Gordon Andersen, Bjørnar Tommelstad og Rolf Widerøe har jobbet fram avsløringen. 

– Her parkerer VG et 30 år gammelt krav om gjenopptakelse av en sentral sak i Norsk historie. Det er så solid gjennomført. Alle mediehusets kanaler brukes riktig og saken fortelles på en bemerkelsesverdig måte.  Dette er nyhetsarbeid av ypperste klasse, skriver juryen.

Advokatavsløringen beskriver så juryen som digital historiefortelling i verdensklasse. Det er Rolf Widerøe og Bjørnar Tommelstad som er journalistene bak saken.

I juryens begrunnelse heter det for øvrig:

Lydklippet vekker umiddelbar interesse. Dette er massivt, grundig og en spektakulær måte å løse samfunnsoppdraget på. Historien fortelles med alle tenkelige elementer og syr saken sammen på en imponerende måte.

Det var imidlertid ikke bare for enkeltsaker VG høstet heder. VG.no tok også med seg prisen for for Årets nasjonale nyhettsnettsted. Som juryen skriver: VG Nettstedet slutter ikke å imponere.

– Foruten å være best på hendelser, har mediehuset i 2016 produsert imponerende mange egne gravesaker og har en total nyhetsdekning det står respekt av. Det lekes med design, form og innhold, og man jakter hele tiden på nye måter å formidle innholdet på. Et nyhetsnettsted som imponerer langt utover Norges grenser.

“Godt jobbet”

Prisen for Årets lokale Nyhetsnettsted gikk til bt.no - Bergens Tidenens nettsted, som juryen omtaler som et utmerket lokalt nettsted.

I juryens uttalelse heter det videre at bt.no driver både nyhetsbildet og kommentarjournalistikken fremover. Gjør seg bemerket utover eget dekningsområdet, og satser på nye innovative produkter. Startet i 2016 eget nyhetsnettsted for barn som har fått en imponerende følgerskare. Godt jobbet.

 

Skam sesong 2. Foto: NRK

Kunst og humor

Utklassing! Slik begynner juryen sin begrunnelse av hvorfor Skam ble kåret til Årets programserie Web / Lokal-TV. Dette er da NRKs andre pris for året, og også denne rettet mot et yngre publikum.

Juryen ordlegger seg ellers slik om serien:

Norge står stille og venter på at #williammåsvare, og hele verden trykker #evak til sitt bryst. Serien er et universelt bilde på ungdomstiden spesielt og samtiden generelt. Nydelige klipp og dynamiske bilder blandet med en helt unik historiefortelling gjør SKAM til en overlegen vinner. Ingen over og ingen i nærheten. Dette er kunst, humor, tårer og knallhard realisme for målgruppen som er vanskeligst å tekkes!

Skjerdump fra påmeldingen til KKmila

Utenfor spaltene

Nytt av året var priser til beste redaksjonelle event. Her ble det både kåret en vinner - og gitt en hederlig omtale.

Sistnevnte gikk til Namdalsavisa for eventet Langt igjen

I omtalen skriver juryen: Dette er gøy! En vill ide med god planlegging og gjennomføring tar Namdalsavisa helt til metropolen London. På veien fortelles unike historier, og alle mediehusets flater benyttes på utmerket vis. Det er ikke langt igjen til toppen av pallen. Bravo!

Vinner i kategorien Årets redaksjonelle event ble KK  for by-løpet KKmila. Juryen mener det er imponerende at bladet klarer å samle 7000 av sine lesere til løpefest i Oslo.
– KK har med KK Mila klart å transformere merkevaren over på nye områder og tiltrukket seg nye generasjoner tilhengere. Alle digitale flater brukes for å skape det nødvendige lim mellom analoge, digitale og «live» plattformer, skriver juryen.

Powered by Labrador CMS