Lerø fikk pressestøtte og monopol

Magne Lerø kan smile etter et år med pressestøtte til Dagens Perspektiv og monopol på varehandeljournalistikk.

Lerø fikk pressestøtte og monopol

Antallet abonnenter stupte, men oppkjøp og pressestøtte reddet Magne Lerø. 

To halsbrekkende operasjoner har gitt inntekter for Magne Lerø, som gjennom ulike selskaper gir ut bransjebladet Dagligvarehandelen, nettavisen Dagens Perspektiv, Ukeavisen Ledelse og Magasinet Plot. 

Det var mai i 2015 det ble kjent at Magne Lerø hadde kjøpt bransjeavisen Dagligvarehandelen til en pris på 8,9 millioner. Han drev da det konkurrerende Handelsbladet

– Helt i starten er det kostnader og dobbelt lønn, men når vi fikk ryddet opp, fikk vi et bra resultat. Det tar litt tid før man får ut gevinstene av en fusjon og et oppkjøp, sier Lerø, som forteller at resultatet har gitt ham mulighet til å kvitte seg med gjeld og at han gikk ut av 2016 med nesten tre millioner i pluss, 2.850.000 kroner. 

Da har han spart penger på ledelse og administrasjon og sagt opp en ansatt som designet Dagligvarehandelen. Etter oppkjøpet ble design flyttet til en felles desk som produserer Plot, Ukeavisen Ledelse, Dagens Perspektiv og Dagligvarehandelen. 

Monopol

Han har også stengt døren til internettet for Dagligvarehandelen. 

– Før var nettsiden gratis, nå har vi innført betalingsmur og det er rundt tusen som er betalende nettkunder, sier Lerø. Han legger ikke skjul på at det er behagelig å ha monopol på dagligvarejournalistikken. 

– Vi har ikke konkurrenter. Kjedene har ulike magasiner, men det er ingen som dekker dette som oss. 

Fra Dagligvarehandelen er 13 millioner av inntektene fra annonser, mens litt over tre millioner er abonnement på papir og nett. 

Han merker imidlertid at det er nedgang på annonseinntekter. 

– Vi har mistet rundt en halv million i inntekter så langt i år. Bransjen har vært i en spesiell situasjon denne våren med usikkerheten knyttet til innkjøp fra Rema 1000 og mye av nedgangen er faktisk resultat av den uklare situasjonen på leverandørsiden. Så vi vet ikke om det vil ta seg opp igjen til høsten. 

Siktet på pressestøtte

Samtidig gjorde Lerø et annet grep. De siste årene hadde abonnementstallene på Ukeavisen ledelse stupt. Året 2016 ble brukt på en omlegging av den redaksjonelle virksomheten slik at nettavisen Dagens Perspektiv skulle kvalifisere til pressestøtte. De som abonnerer på Ukeavisen Ledelse ble overført som nettabonnenter. 

Uten pressestøtten kan han ikke si om Dagens Perspektiv eller Ukeavisen Ledelse hadde hatt livets rett. 

– Det er pressestøtten som gjør at vi får et positivt resultat. Vi måtte gå i plus på rundt to millioner. Egenkapitalen var borte og vi var helt bunnskrapte. 

– Noen mener Dagens Perspektiv har som formål å tappe pressestøtte?

– Hvis man skal søke så må man følge regelverket. Vi har vært helt åpne på hva vi har gjort. 

Samtidig har han tapt abonnenter. Hele 3,2 millioner i abonnementsinntekter forsvant fra 2015 til 2016. 

- Vi brukte alle pengene våre i fjor på innhold for å tilfredsstille kravene for å få pressestøtte. Nå er vi i gang med salgsarbeid igjen og har ansatt fire nye journalister, sier Lerø.

Kun gå rundt

Nå er målet kun at Dagens Perspektiv og Ukeavisen Ledelse skal gå rundt og ikke levere overskudd. 

– Så lenge Dagligarehandelen leverer, trenger vi ikke styre mot pluss. Vi bruker pengene på journalistikk. 

– Men hva er Dagens Perspektivs eksistensberettigelse?

– Da vi la om til Dagens Perspektiv ønsket vi å nå ut til nye grupper, ikke bare lederne, men også alle som er rundt lederne og legger premissene for avgjørelsene

I dag er det omtrent en tredjedel som kun leser nettutgaven, resten har også papirabonnement. Lerø hevder han i løpeet av 2017 skal klare å ta igjen tapte abonnementsinntekter. 

Som leder tar han selv ut i underkant av 900.000 i lønn, viser regnskapene. 

Lerø leverer også magasinet Plot, som leverer lange reportasjer og dybdejournalistikk i magasinformat. Han er åpen om at det ikke er noe mål for bladet å gå i pluss og svarer ja på spørsmål om at det til en viss grad fungerer som en reklameplakat for resten av virksomheten. 

– Ja, egentlig, fordi svakheten med nettet er at det er flyktig. Vi ønsker å levere kvalitet, lengde og dybde for de som vil ha det. 

Annonser