GD vil bruke Google-penger på å prøve å få drøyt 40.000 hytteeiere i Lillehammer og Gudbrandsdalen (bildet) som abonnenter. Foto: Signe Karin Hotvedt/Flickr.com

GD vil bruke Google-penger på å nå hytteeiere

Får 2,9 millioner kroner i støtte til å utvikle digitale abonnementsprodukter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Torsdag ble det kjent at Nettavisen og Gudbrandsdølen Dagningen (GD) er de to norske mediene som får millionstøtte i den fjerde tildelingsrunden fra Googles Digital News Initiative (DNI).

Google har opprettet fondet i samarbeid med nyhetsmedier i Europa med mål om å støtte journalistikk gjennom teknologi og innovasjon.

Mens Nettavisen vil bygge bro til leserne gjennom automatiserte verktøy for å demme opp for medienes synkende omdømme, vil GD nå de mange hytteeierne i deres dekningsområde på Lillehammer og i Gudbrandsdalen.

Tilpassede hyttenyheter

– Det er om lage like mange fritidsboliger som husstander i Lillehammer og Gudbrandsdalen. Dette er folk som tilbringer mer og mer tid i Gudbrandsdalen, og som er en del av vår befolkning. Vi ønsker å finne abonnementsprodukter som er tilpasset denne målgruppen. GD vil ikke være deres primæravis, men de vil være opptatt av distriktet her. Med dette prosjektet ønsker vi å lage egne abonnmentsprodukter overfor denne målgruppen, sier administrerende direktør Jon Kristiansen til Journalisten.

Han sier at det vil være snakk om digitale produkter.

– Mulighetene er helt annerledes med den teknologi, analyse og innsikt som vi sitter på i dag. Her er det muligheter til å lage veldig skreddersydde løsninger for de mange hytteområdene, som Hafjell, Kvitfjell og Sjusjøen. Det kan skje gjennom tilpassede nyheter, presentert både nett, mobil og nyhetsbrev.

Og pengene skal ikke bare gå til merkantil produktutvikling, men og til redaksjonell utvikling.

– En god del av disse pengene skal gå til det redaksjonelle området for å lage innhold.

GD har allerede fått en halv million kroner fra DNI til et pilotprosjekt. Konsulentselskapet Abon, som ifølge GD er spesialister på forretningsutvikling og innovasjon av abonnementsprodukter er rådgiver for GD.

Deler kunnskap

Men nøyaktig hvordan produktene vil se ut, vil komme fram gjennom utviklingen som det uavhengige mediehuset nå skal gå i gang med:

– Vi har noen arbeidshypoteser, og dette er et innovasjonsprosjekt. Så vi har et stykke jobb foran osss.

Kristiansen skryter av Google for å ha bidratt med penger til å realisere planene. Og selv om GD er et frittstående mediekonsern, vil de dele kunnskapen de opparbeider seg med andre, som Amedia, som de samarbeider med på teknologi.

– Vi håper at dette prosjektet også vil være til nytte for de andre 65 avisene som har tilsvarende problemstillinger – eller muligheter. Vi tenker ut fra vårt område, men kommer til å ha med oss at dette kan være nyttig for flere i bransjen.

Andre norske medier som har fått Google-støtte inkluderer Teknisk Ukeblad, Dagbladet, NTB og Amedia.

Powered by Labrador CMS