Bare hver femte er fornøyde med DAB

Bare hver femte er fornøyde med DAB

Dekningen ikke god nok. NRK skal sette opp flere sendere.

Oppdatert: Artikkelen er oppdatert lenger ned med en presisering knyttet til tall på digitallytting.

Ifølge en undersøkelse Ipsos har gjennomført på vegne av Dagbladet (ABO) er så mange som 60 prosent ikke fornøyde med omleggingen til DAB. 16 prosent forteller at de ikke vet hva de mener om overgangen, mens 24 prosent er fornøyd. 

– Det er også et tegn på at DAB-omleggingsprosjektet ikke nødvendigvis har hatt brukerne i fokus. Det har både vært et høyt politisk spill og politisk fokus mer enn et brukerfokus, sier administrerende direktør Hilde Arnesen Austlid i IKT Norge til Dagbladet. 

Daglig leder Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge tror ikke tallene viser at folk flest er i mot DAB-radio.

– Jeg opplever denne undersøkelsen som at folk gjerne ville hatt i pose og sekk. De vil ha både FM og DAB. Særlig gjelder dette radiolytting i bil. Det er mange som opplever det som irriterende å måtte installere en adapter eller annet utstyr, sier han til avisen.

I en pressemelding fra Torvmark 1. august heter det at antall lyttere på de digitale radiokanalene har økt med 30 prosent gjennom mai og juni i år, sammenlignet med fjoråret. 

I juni lyttet 1,2 millioner personer daglig til digital radio daglig. Oppdatert: disse tallene inkluderer ifølge Digitalradio Norge ikke lyttingen på NRK P1, P2 og P3 eller P4 og Radio Norge. 

Selv med flere kanaler er DAB-dekningen likevel flere steder ikke god nok. Mandag gikk NRK ut i en pressemelding og sa at de i løpet av august skal sette opp nye sendere for å sikre bedre dekning. Aust-Agder, Finnmark, Møre og Romsdal, Nordland, Nord-Trøndelag, Oppland, Rogaland, Sør-Trøndelag, Sogn og Fjordane, Telemark, Troms og Vest-Agder. 

Annonser

Les også

Reportasje:

SANDNESSJØEN (Journalisten): Helgelands Blad holder til i et hus fra 1920 med eget trykkeri.

STORTINGET (Journalisten:) Partiets nye mediepolitiske talsperson sier han vil legge vekt på å lytte til mediebransjeaktørene.

Forlater Rema 1000 etter mindre enn ett år.