Anki Gerhardsens klage på professor­identifisering i Khrono, VG og NRK opp for PFU

PFU svarer tirsdag frilansjournalist Anki Gerhardsen på informasjonsbehovet for å identifisere professoren som sendte unge kvinner seksuelt ladede meldinger.

Anki Gerhardsens klage på professor­identifisering i Khrono, VG og NRK opp for PFU

Men behandlingen av klagen skal skje bak lukkede dører.

Tirsdag samles Pressens Faglige Utvalg (PFU) til sitt neste etikkmøte. Da skal utfallet av klagen fra frilansjournalist Anki Gerhardsen på at NRK, VG og Khrono identifiserte en professor ved Universitetet i Stavanger (UiS) for å ha sendt seksuelt ladede meldinger til flere unge kvinner. Professoren skal blant annet ha spurt en kvinne om å kjøpe trusen hennes.

Lukkede dører

Men behandlingen av klagen får offentligheten ikke ta del i. Den går nemlig bak lukkede dører.

– Vi har avgjort at saken er lukket etter samtale med berørt part, ref 4.7 og klage på identifisering, opplyser rådgiver Ingrid Nergården Jortveit i Norsk Presseforbund.

Gerhardsen klaget saken til PFU gjennom en kronikk i Aftenposten i sommer, som hun sendte kopi av til PFU. Der ba hun PFU vurdere om medienes identifisering oppfyller et berettiget informasjonsbehov, slik hun mener Vær Varsom-plakaten krever.

To Stavanger-advokater har også reist spørsmål ved medienes identifisering. I en kronikk i Stavanger Aftenblad i sommer spurte Anne Kroken og Ørjan Eskeland om når behovet for, og nødvendigheten av, offentliggjøring er sterkere enn den omtaltes rett til vern.

– Det var nødvendig og viktig å fortelle både denne mannen og andre at hans adferd er fullstendig uakseptabel. Etter vår oppfatning var det unødvendig å bruke navn og bilde for å få det budskapet frem, konkluderte advokatene.

TV 2-program

På tirsdag skal PFU også behandle klagen fra Erik Haaland og Nina Rose på TV 2-programmet «Rå fisk ogsylskarpe knivar», der programleder Arne Hjeltnes ifølge programomtalen reiste til Japan «for å lære mer om japansk matkunst og møter noen av verdens fremste sushikokker». Klagerne mener programmet fremstår som reklame fra Norsk eksportråd for sjømat. Det er PR-byrået Creuna som står bak programmet, der Hjeltnes er konsernsjef.

TV 2 svarer i klagebehandlingen at programmet ikke er noen reportasje, men lett underholdning produsert eksternt.

Ny klage mot Finnmark Dagblad

Finnmark Dagblad er igjen klaget inn til PFU, denne gangen av Finnmark politidistrikt for redaktør Arne Reginiussens kommentar om at det er «svært skremmende overgang til et stadig mer lukket og utilgjengelig regime». Redaktøren kritiserte blant annet ansettelsen av to pressekontakter.

Klager mener kommentaren inneholder en rekke påstander, feilaktige faktaopplysninger, kritikkverdige forhold og meningsytringer som gjør at politiet burde fått samtidig imøtegåelse.

– Redaktør Arne Reginiussen forsøkte ikke en eneste gang å kontakte Finnmark politidistrikt før han skrev sin massive kritikk av politimesteren. Dermed fikk PM ikke anledning til å svare, rette opp faktafeil eller oppklare åpenbare misforståelser hos Reginiussen, heter det i klagen.

Annonser

Les også

Reportasje:

SANDNESSJØEN (Journalisten): Helgelands Blad holder til i et hus fra 1920 med eget trykkeri.

STORTINGET (Journalisten:) Partiets nye mediepolitiske talsperson sier han vil legge vekt på å lytte til mediebransjeaktørene.

Forlater Rema 1000 etter mindre enn ett år.