Direktør Mari Velsand i Medietilsynet presenterer ny rapport.

– 2017 blir sannsynligvis året da brukerinntektene blir mediebransjens viktigste inntektetskilde

600 millioner kroner skiller brukerinntektene fra annonsekronene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ifølge en melding fra Medietilsynet hentet norske medier i fjor inn 9,3 milliarder kroner fra brukerbetaling. Reklameinntektene var på 9,9 milliarder. 

I alt omsatte avisene og kringkasterne for 25,4 milliarder kroner i fjor, og stor for omtrent én prosent av brutto nasjonalprodukt på fastlandet. Tallene fra Medietilsynet viser at omsetningen i bransjen har falt med tre prosent over de siste fem årene. 

Her kan du lese tilsynets rapport om den økonomiske utviklingen i mediebransen fra 2012 til 2016. 

Driftsresultat i mediebedriftene 2012 til 2016:

 

Ifølge rapporten ble det i fjor brukt i alt 7,9 milliarder kroenr på annonsering på internett. Av dette la de tradisjonelle avishusene beslag på 1,5 milliard. Facebook og Google skal anslagsvis ha hentet 4 milliarder kroner fra det norske reklamemarkedet. 

Avishusene opplever samtidig en økning i brukerinntekter. I fjor var inntektsstrømmen fra innholdssalg på 6,4 milliarder kroner. 703 millioner av disse kom fra salg av digitale utgaver. Selv om opplaget falt med 1,2 prosent, økte opplagsinntektene med 1,1 prosent fra 2015 til 2016. 

Lønnsomheten i bransjen ble svekket i fjor. Nesten halvvert. Det samlede driftsresultatet var ifølge tilsynes rapport på 646 millioner kroner. Mot 1,236 milliarder kroner året før. Kommersiell radio styrket seg, men avishusene trakk ned. 

Avishusene er klart størst målt i omsetning. Men andelen av inntektene blir stadig mindre. I fjor utgjorde den 47, 8 prosent. I perioden over de siste fem årene har avishusene mistet 9,2 prosentpoeng andel. 

Driftsinntekter i mediebedriftene

I perioden tilsynet tar for seg har avisenehusenes reklameinntekter falt med 2,6 milliarder kroner til 5,2 milliarder. I samme periode har kommersielt TV økt sine inntekter med 280 millioner kroner til 3,94 milliarder. Kommersielt fjernsyn hadde i 2014 en liten tilbakegang på 20 millioner kroner fra året før.

I fjor var det 4.460 årsverk i de 222 avisene som har levert inn opplysninger om dette til tilsynet. Driftskostnadene ble i fjor redusert med 6,3 proswent i fjor. Lønnskostadene sank med 438 milioner kroner til 4,17 milliarder kroner. I 2012 brukte avishusene 5,22 milliarder på lønn.

Fra 2005, med unntak av 2010, har de kommersielle kringkasterne hatt høyere omsetning enn NRK. Tilsynet viser til at dette blant annet skyldes digitaliseringen, som har åpent for flere aktører og flere kanaler. 

I 2016 hadde de kommersielle tv-selskapene en samlet omsetning på 6,75 milliarder koroner, opp 1,46 milliarder fra 2012. I samme periode økte kommersiell radio sin omsetning med 41 millioner kroner til 520 millioner kroner i fjor.

NRK har i perioden fått økt den samlede lisensen fra 4,95 milliarder til 5,5 milliarder kroner.  

 

Powered by Labrador CMS