Administrerende direktør Per Brikt Olsen ser lyst på mulighetene for momsfritak også for Fagpressen når statsbudsjettet legges fram på torsdag. Foto: Martin Huseby Jensen

Fagpressen forventer nullmoms når budsjettet legges fram på torsdag

Hvorfor skal fagpressen få momsfritak på analog journalistikk og ikke digital, spør direktør Per Brikt Olsen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etter valget fikk Fagpressen fornyet tro på momsfritaket. Administrerende direktør Per Brikt Olsen sa til Journalisten at han merket seg at Høyres Svein Harberg var positiv til momsfritak for fagpressejournalistikk. 

Harberg sa like før valget at Høyre mener momsfritaket for medier skal utvides i dialog med mediene selv om grenseoppgangen. 

– Men det bør skje så fort som mulig, om vi mener at det er riktig å utvide, sa Harberg til Journalisten da. Han la også til at han nok synes fagpressen er for upresist begrep. 

Olsen i Fagpressen mente dette hørtes ut som gode nyheter og sende invitasjon til Harberg for et par uker siden for å etablere denne dialogen. Dette kommer i kjølvannet av revidert budsjett i mai da regjeringen valgte å droppe momsfritaket i påvente av høringen av mediemangfoldsutvalgets rapport er ferdig arbeidet. 

Men nå har altså pipen fått en annen tone, mener Olsen og lever i håpet og troen på at det torsdag kommer nyheten fra regjeringen som han har og hans forgjengere har gått og ventet på. 

– For hver dag som går, taper viktig fag- og nyttejournalistikk konkurransekraft fordi vi har dårligere rammevilkår enn annen journalistikk. Distribueres fagjournalistikken på papir, er den fritatt for mva - distribueres den digitalt, er den avgiftsbelagt. Dette gir ingen mening! Det går ikke å bare si seg enig i at fagjournalistikk skal komme innenfor samme momsfritak som dagspresse, uten å faktisk åpne for dette i forskriftet, sier direktøren.

Olsen viser til at det tross alt ikke er snakk om de store summene staten vil tape i provenyinntekter ved en omlegging. Ifølge beregninger Oslo Eceonomics har gjennomført for Fagpressen er det snakk om et årlig inntektstap på rundt 23,4 millioner kroner. 

Fagpressedirektøren mener det er meningsløst at fagpressens vel 750 redaksjonelle medarbeidere forskjellsbehandles mot resten av medieindustrien.

– Dette tiltaket koster staten lite og gir mye. Vi må tro at regjeringen har en aktiv mediepolitikk og ikke bare snakker. Hvorfor de er helt tafatte på ting som virker og koster minimalt, forstår jeg ikke. 

To uker etter invitasjonen til Harberg venter Olsen fortsatt på svar. Det er ikke så rart siden Harberg ikke lenger sitter i kulturfraksjonen. Til Journalisten forteller han at invitasjonen er oversendt hans etterfølger Tone Trøen.

Powered by Labrador CMS