Slik gikk det da fotojournalist Eskil Wie fikk ansvar for TV-sendingen

Eskil Wie fulgte Rønningen gjennom en hel dag. Det er tid som kreves for å løse en TV-innslag med stillsfotografi, mener han.
Bildet:

Slik gikk det da fotojournalist Eskil Wie fikk ansvar for TV-sendingen

Halvannet minutt og et sted mellom 200 og 300 bilder. Slik løste den nyansatte fotojournalisten Eskil Wie oppgaven med å lage et TV-innslag med tidligere OL-mester Jon Rønningen for NRKs Nordnytt.

Ideen til innslaget var satt på forhånd. Et TV-team fra riks skulle følge Rønningen gjennom dagen, mens Wie selv skulle ta stillbilder til nett og lage radiosak til NRK Finnmark. Mens TV-folkene filmet, fylte Wie minnekortene til randen. Deretter var det meningen at riks skulle sende over videofilene, slik at Wie kunne klippe sammen en egen sak, noe fotojournalisten hørstes «litt stress ut». Det var da han fikk ideen: 

– Jeg hadde jeg jo masse egne bilder, så jeg foreslo å droppe videoen og klippe sammen de i stedet. Men jeg sa det nesten bare på tull, innrømmer Wie.

Redaksjonen tente umiddelbart på ideen og bildene fikk blafre raskt over skjermen. Rønningen danser i det åpne viddelandskapet, klipp-klipp-klipp. Det stopper opp med et bilde av ham og kona, etterfulgt av fire uskarpe nærportretter som langsomt glir over i hverandre. Bilder som med unntak av et par-tre til nettsaken skulle gått rett i søpla.

Må ha tid

Nyhetsinnslaget ble siden tekstet og lagt på Facebook, og Wie har fått mange positive tilbakemeldinger. Blant annet er det fler som har koblet det opp med et liknende grep NTB-fotograf Torstein Bøe gjorde da han la ut en tilsvarende video etter å ha fulgt Erna Solberg en hel dag. 

 – Det er ikke der jeg hentet ideen fra, men jeg har sett noe liknende da Patrick Da Silva Sæther jobbet med en stills- og videoreportasje i Dagsrevyen med Oftebro-brødrene, forklarer han. 

Men selv om tilbakemeldinene har vært positive tror Wie man trenger noen ekstra forutsetninger for å løse et nyhetsinnslag slik han har gjort.

– Vi hadde en hel dag sammen med Rønningen, og når man får tid med et menneske så kan det passe. Det er jo et annet fortellerknep enn det man er vant til, det skiller seg ut. Fordelen er at man kan komponere et bilde i løpet av et millisekund, men mister du et millisekund av en tre sekunders lang video, kan klippet være ødelagt.

Foto: Adrian Nielsen/Universitas

Wie selv uteksaminert fra fotojournalistikk for halvannet år siden og etter et år VG kombinert med jobb i studentavisa Universitas flyttet han fra Oslo til Alta i august. Her jobber han både som radioreporter, TV- og stillsfotograf, nettjournalist og i studio. Miljøet i NRK Finnmark mener han at var det som skulle til for å tørre å teste ut noe nytt.

– De er kule og villige til å eksperimentere. Vi girer hverandre opp samtidig som redaksjonen er visuelt fokusert. Det her hadde aldri kommet på TV uten de folka jeg jobber med nå, presiserer han.

Annonser

Les også

Reportasje:

SANDNESSJØEN (Journalisten): Helgelands Blad holder til i et hus fra 1920 med eget trykkeri.

STORTINGET (Journalisten:) Partiets nye mediepolitiske talsperson sier han vil legge vekt på å lytte til mediebransjeaktørene.

Forlater Rema 1000 etter mindre enn ett år.