Arbeiderpartiets Masud Gharahkhani vil ikke at journalister skal lete etter gode saker i stortingskantinen

Mediepolitiske talsperson Masud Gharahkhani i Arbeiderpartiet. Foto: Glenn Slydal Johansen
Morgenrutinen:

Arbeiderpartiets Masud Gharahkhani vil ikke at journalister skal lete etter gode saker i stortingskantinen

Har lært at det ikke hjelper å irritere seg av medier eller journalister.

I spalten Morgenrutinen stiller Journalisten de samme spørsmålene til en rekke personer som er tett på mediebransjen.

Masud Gharahkhani er mediepolitisk talsmann for Arbeiderpartiet.

Les alle «Morgenrutinene» her.

– Kaffe eller te?

– Kaffe med litt melk.

– Hva har du på nattbordet?

– Mobilen og opprydding av masse lekebiler som min sønn på 4 år har lagt igjen i senga.

– Hvilke medier må du innom om morgenen?

– Ser på TV2 nyhetskanalen. Så må jeg gjennom DT, Dagsavisen Fremtiden, Laagendalsposten, Ringblad, Hallingdølen, Bygdeposten, VG, DB, Aftenposten, DN, Klassekampen, og NRK.no. Jeg er heldig med tilgang til Buyandread.

– Hvilken overskrift skulle du ønske du så på trykk i dag?

– Stortinget tar debatten om Facebook og Google.

– Hvor bør journalister lete etter gode saker?

– Det vet journalister best selv, men ikke i Stortingets kantine.

– Hvilket spørsmål mener du er viktigst for en journalist?

– Hvorfor og hva vil jeg oppnå med denne saken?

– Hva er det viktigste verktøyet i din jobb som politiker?

– Møtene jeg har med folk face to face og dyktige rådgivere rundt meg.

– Når sist så du inspirerende journalistikk, og hvorfor var det det?

– Jeg liker mediehus som skriver om mediepolitikk. Synes DNs etterbørs bidrar solid her. Også liker jeg Media-puls Podcasten. Alle som synes mediepolitikk er kult burde følge med på den.

– Hva irriterer deg aller mest med norske medier?

– Har lært meg at det hjelper ikke å bli irritert verken på medier eller journalister. Journalisten vet best har noen fortalt meg.

– Hva mener du er viktig for utførelsen av journalistyrket framover?

– I en verden med mye fake news og globale plattform som får større rolle, mener jeg det å opplyse, engasjere og bygge troverdighet til betydningen av mediemangfold som forholder seg til redaktørplakaten er avgjørende for vårt demokrati.

– Hva er mediebransjens største utfordring akkurat nå?

– Finne bærekraftige og innovative forretningsmodeller som møter nye generasjoners medievaner. For eksempel burde en forbruker ha tilgang til det meste medie-Norge har å tilby innenfor samme betalingsordning. Men så er det selvfølgelig politisk oppbakking som bidrar til nettopp innovasjon og mediemangfold.

– Hvilket bilde/video fikk deg sist til å stoppe opp?

– I kjelleren på Stortinget er det en del historiske bilder, mest med mannfolk. Det viser at vi har kommet langt i Norge. Ikke bare har andelen kvinnelig stortingsrepresentanter økt betydelig, men vi har til og med fått flere representanter som er født med solariumsfarge.

– Hva er det lengste du har klart å være uten mobilen?

– Det er så lenge siden at det husker jeg ikke en gang.

– Når logger du av for kvelden?

– Alle dager ca kl 22.00. I valgkamp går det 24/7.

Annonser

Ledige stillinger:

Les også

TRONDHEIM (Journalisten): Etter å ha gått gjennom forsideoppslagene om terroristen, kunne Anne Gjelsvik dele bildebruken i fire faser.

Kjersti Løken Stavrum, administrerende direktør i Stiftelsen Tinius, mener mangelen på kvinner i ledelsen er gårsdagens problem som ennå ikke er løst.