Alexandra Beverfjord i NRK mener at Steiros konklusjonen – om den statistikken han har fått forelagt og som er bakgrunnen for hans uttalelse – er likevel feil.. Foto: Glenn Slydal Johansen

Alexandra Beverfjord: - NRK ønsker en faktadrevet debatt 

KOMMENTAR: NRK skal tåle – og tåler – debatt om vår rolle. Men det er en fordel om de som kritiserer NRK setter seg inn i fakta, skriver Alexandra Beverfjord.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Denne høsten har det pågått en debatt om NRKs rolle i mediebransjen. Den har ikke handlet om hva publikum synes. Her viser undersøkelser at folks tillit og tilfredshet med NRK er økende og svært sterk – også når vi sammenligner oss med andre allmenkringkastere i resten av verden.

LES OGSÅ:  Hvorfor så hårsåre, NRK?

Solide resultat 

Debatten har handlet om hvorvidt NRK truer andre mediehus sitt inntektsgrunnlag og gjennom dette mediemangfoldet i Norge. Fra før av vet vi at land med sterke allmenkringkastere gjerne også har sunne, velfungerende kommersielle mediemarked.

Nylig kunne man lese i DN at Gard Steiros VG i tredje kvartal leverte et driftsresultat før av- og nedskrivninger på 87 millioner kroner, mot 66 millioner kroner året før. VG har levert oppsiktsvekkende gode resultat dette året. Flere av de kommersielle mediehusene har jubel-oppslag om gode resultater denne høsten. Det er NRK også veldig glade for å lese om. Vi er for et rikt og sterkt mediemarked. 

LES OGSÅ: NRKs valgdekning: – Steiro leser i beste fall statistikk svært kreativt

NRK tåler selvsagt debatten

Samtidig er mange mediehus bekymret over økende global konkurranse. Og også hvordan NRKs posisjon kan slå inn på fremtidige digitale inntekter. Det er en legitim problemstilling og den debatten tåler selvsagt NRK.  

Men fra NRKs side må det også være lov å ønske seg en saklig og faktaorientert debatt. Gard Steiro har på sin side kommet med to utspill særlig rettet mot NRK Nyheter denne høsten. Da NRKs nyhetsorganisasjon omorganiserte og rekrutterte inn nye folk (riktignok etter en større omstrukturering og innsparingsperiode i virksomheten) mente Steiro at «om alt annet går dårlig, så kan vi i hvert fall tjene penger på å drive rekrutteringsbyrå for NRK».  

NRK er vel kanskje den medieinstitusjonen i Norge som har levert flest medarbeidere til andre stillinger i andre mediehus i Norge. Da VG skulle satse mer på sosiale medier hentet de nettopp lederen for området fra NRK. Og da VG bestemte seg for å gå inn i TV-markedet hentet de nettopp programleder- og producerkompetanse fra NRK. Det er bra. Det er naturlig. Men selvsagt går det også begge veier. 

LES OGSÅ: Gard Steiro i VG er smigret over at NRK kopierer VG

Kreativ statistikklesing 

Det andre utspillet fra Gard Steiro mot NRK Nyheter kom denne uka. Vi har selvsagt lest artikkelen der han uttaler seg om NRK uten å ha lest forskningsrapporten. Konklusjonen hans – om den statistikken han har fått forelagt og som er bakgrunnen for hans uttalelse – er likevel feil. At VG og NRK har dekket de samme temaene er et uttrykk for hvilke saker som dominerer i valgdekningen, og kan ikke tas til inntekt for Steiros freidige kommentar om at «NRK kopierer VG» og at «landet ikke trenger to versjoner av VG».  

LES OGSÅ: NRK og VGs valgkampdekning nærmest identisk på nett

Debatten om det norske mediemangfoldet er en viktig debatt. Medietilsynet har fått i oppdrag å lage en rapport om NRKs bidrag til mediemangfoldet. Vi i mediene har et ansvar for å bidra til at det blir en så god og faktabasert rapport som mulig. Det kan vi gjøre gjennom innspill, dokumentasjon og saklige diskusjoner, ikke med karakteristikker, udokumenterte påstander og sleivspark.  

 

Powered by Labrador CMS