Torry Pedersen mener finansdepartementet tar feil når TV-distributørene får nullmoms. Arkivfoto: Martin Huseby Jensen

– Hensikten med nullmoms var ikke å støtte TV-distributørene

Norske mediebedrifter anklager TV-distributører for å innkassere momsfritak de ikke skulle hatt. Nå vil de ha et møte Finansdepartementet om saken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Finansdepartementet svarer ikke engang på vårt spørsmål om hvorfor distributørene har fått et slikt unntak. Men vi gir oss ikke med dette, og vil be departementet om et møte om saken, sier administrerende direktør Randi Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) til Klassekampen.

Momsfritaket for nettaviser og TV-nyhetskanaler trådte i kraft i fjor og var ment som en håndsrekning til mediebransjen. Men også TV-distributørene har benyttet seg av ordningen.

I et klageskriv til Kulturdepartementet anslår landsforeningen at de får merinntekter på flere hundre millioner kroner årlig. I oktober ba departementet om hjelp fra Finansdepartementet for å få̊ kartlagt hvordan fritaket virker. I sitt svar gir de uttrykk for skepsis til ordningen, men mener samtidig det er «vanskelig å påvirke hvilke aktører som får fordelen av fritaket».

Torry Pedersen, direktør for publisistisk virksomhet i Schibsted Norge, mener departementet tar feil.

– Det er bare å se hva som har skjedd i det norske markedet etter at det ble innført digital nullmoms. Antall digitalabonnenter har vokst formidabelt, fordi det ikke lenger er forskjell på moms for papiraviser og digitalabonnementer, sier Pedersen.

Han vedgår at en av fordelene med at også̊ TV-distributørene er omfattet av fritaket, er at antallet nyhetskanaler i TV-pakkene har skutt i været.

– Men etter det jeg forstår, var ikke hensikten med digital nullmoms å støtte TV-distributørene, men å legge til rette for mer norskprodusert digitalt nyhetsinnhold, sier Pedersen.

Powered by Labrador CMS