Amedia prøver seg med ny riksavis, denne gangen med Nettavisen i førersetet

Gunnar Stavrum har tro på abonnementsinntekter til NA+, men Nettavisen vil han ikke endre på. Arkivfoto: Birgit Dannenberg

Amedia prøver seg med ny riksavis, denne gangen med Nettavisen i førersetet

NA+ skal avisen hete og den skal leve på abonnementsinntekter. 

To uker er gått siden Amedia la ned eavisen Rix. Før den hadde rukket å fylle tre år. Eavisen ble styrt fra Romerikes Blad og skulle samle det beste av journalistikk fra mediekonsernets i underkant av 70 redaksjoner. Ikke ulikt det som kommer nå, bortsett fra formatet da. 

– Nei, de lagde en avis basert på papirformatet med en uklar forretningsmodell. Dette er et annet produkt og vi kommer i tillegg til å strømme en del sportsarrangementer som abonnentene får tilgang til, sier Gunnar Stavrum. Han blir ansvarlig redaktør for produktet, ved siden av å være Nettavisen-sjef. 

Stavrum forteller at det er snakk om et helt nytt produkt. En ny riksavis basert på det beste innholdet fra Amedias lokalaviser, og fra Nettavisen. Han understreker samtidig at det ikke vil bli gjort noen endringer på Nettavisen. 

– Tiden vil vise hva publikum vil mene. Jeg er overrasket over hvor mye godt innhold det er i lokalavisene. Og så er det litt gøy at mens trenden er å dekke Norge med Facebook og rørleggere er dette basert på innhold produsert av vel 800 kolleger. 

Maria Schiller Tønnessen er på plass som utgavesjef for produktet. Flere andre går ifølge Stavrum i opplæring. I tillegg jobber noen dedikert med sport. 

Det handler ifølge redaktøren ikke om å flytte på ressursene i Nettavisen for å holde kostnadene nede, men noen folk er blitt øremerket. 

– Dette er ikke et kostnadsbesparende tiltak. 2017 ble også et bra år for Nettavisen, sier Stavrum. 

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia mener det nye produktet vil være viktig for norsk journalistikk. 

– Amedias oppgave er å styrke mediemangfoldet, og for første gang vil lokal- og riksjournalister samarbeide systematisk for å gi innbyggere over hele landet et enda bedre nyhetstilbud, sier Stokstad i en pressemelding. 

Her minner han samtidig om at eierskapet i konsernet, altså Amedia-stifftelsen, har som formål å forsvare ytringsfriheten, pressefriheten, informasjonsfriheten og det åpne samfunn. 

Annonser

Les også

Amedia-direktør Stig Finslo har klaget med samtykke fra OA-redaktør Erik Sønstelie.

Bruker ikke Twitter for å nå pressen, men for å nå folk, sier kommunikasjonsleder.

Ny jobb:

Jeg kommer helt sikkert til å tråle gjennom postlister, sier Øystå.