Facebooks gründer Mark Zuckerberg vil gi lokale nyheter mer plass. Her intervjues han av Financial Times i 2010. Foto: Robert Scoble/Flickr.com

Facebook mener lokale nyheter er viktig og åpner opp. Velkommen etter, svarer redaktører

Lokale nyheter selger, svarer redaktørene. Ikke rart Mark Zuckerberg og Facebook gir lokalt innhold mer plass, mener redaktørene. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Søndag kveld norsk tid kunne Facebook-sjef Mark Zuckerberg melde at Facebook ikke bare skal være kos, men også skal gi brukerne innhold som er til beste for dem og for lokalsamfunnet deres.

«Brukerne forteller oss ofte at de ønsker mer lokale nyheter på Facebook. (…) Fra i dag skal vi vise flere saker fra lokale nyhetskilder. (…) Vi begynner først i USA, men målet er å utvide dette til flere land iløpet av året» skriver Zuckerberg. 

Deler ikke alt innhold

– Det er forvirrende, sier René Svendsen i Fredriksstad Blad. – Først ventet vi på at den forrige annonserte endringen snart skal inntreffe, og nå kommer en ny endring. 

Han mener meldingen som nå kom fra øverste hold i Facebook ser positiv ut. Han synes det er fascinerende hvordan nettsamfunnet er opptatt av det som engasjerer i livene til brukerne, og på den måten nå til dels velger å overstyre den ventede endringen hvor nyheter ikke blir like synlige i folks strøm. 

Foto: Geir Carlsson/Fredriksstad Blad

I Fredrikstad lages det ikke tiltak for å se på om de skal poste innholdet sitt annerledes. Den viktigste trafikkanalen til mediehuset er deres egne kanaler, men Facebook kommer nok på en god nummer to. 

Omtrent halvparten av innholdet som produseres hver dag, deles på Facebook. Og ikke alt trenger å komme fra deres egen redaksjon, men kan ha sitt opphav i en av Amedias andre lokalaviser. 

– At de velger å overstyre den første endringen litt tar vi som en bekreftelse på at det vi driver med i lokalavisene er betydningsfullt. 

Nysgjerrige på naboene

I Suldalsposten forteller redaktør Esther Moe at de så vidt pratet om meldingen fra Facebook-sjefen i morgentimene. Men heller ikke hun blir riktig klok på de utallige omleggingene. Moe mener at Zuckerberg og hans folk har sett det de som jobber med lokaljournalistikk har sett lenge.

Esther Moe i Suldalsposten mener det lokale innholdet er
viktig for nærheten. Foto: Selfie

– Jeg tror grunnen til at lokalavisene står sterkere mot nøden og utarmingen, er at folk er nysgjerrige på menneskene og det som skjer der de bor. Det samme gjelder for de av regionavisene som tar oppdraget sitt på alvor. Jo mindre verden tilsynelatende blir, desto større blir røttene som binder deg til et sted. Hos oss får leserne innhold de ikke finner noe annet sted, sier Moe til Journalisten.

Erfaringene er at personstoff hvor det er mulig å gi en virtuell klapp på skulderen gjennom å trykke «liker», gir størst engasjement. Mens en rapport fra kontrollutvalget - som kan være av graverende karakter - ikke vekker det samme hos leserne.

Det handler uansett om å gi leserne forskjellig innhold. En pragmatisk holdning, kaller Moe det. Litt som å redigere en avis. Du trenger forskjellig innhold til forskjellig publikum.

Og så spør hun seg hvor heldig medienes forhold til Facebook til syvende og sist er.

– De er på en måte en stor trussel for oss, fordi de har åpnet opp en markedsplass som suger ut for oss. Vi tar også på oss nettingstrømpebuksene og publiserer våre saker på plattformen. Hadde alle sluttet med det…

Ikke avhengig av Facebook

– Det er forståelig at Facebook gjør dette når vi ser interessen for lokale nyheter hos oss. Det er ikke noe nytt at folk er interessert i det som skjer der de bor, sier sjefredaktør Helge Nitteberg i Nordlys. Gjennom de digitale abonnementene ser han at lokalt innhold er noe folk er villige til å betale for. 

Helge Nitteberg vil ikke binde seg til Facebook. Arkivfoto:
Martin Huseby Jensen

Men selv om lokale nyheter nå får bedre plass, legger ikke Nordlys strategien etter hva som til enhvert tid bestemmes i San Fransisco. Som i Fredrikstad og flere andre lokale mediehus er fortsatt egne plattformer de viktigste for å fortelle lokale historier. 

Nittberg mener de ikke burde sette seg i en posisjon hvor mediehuset gjør seg avhengig av Facebook som distributør av deres innhold. 

– Men vi skal bruke Facebook, til å fange opp historier og behandle disse journalistisk, men vi skal ikke underkaste oss algoritmestyringen som Facebook til stadighet endrer. Det er ikke farbar vei for oss. 

Trafikken fra Facebook svinger. Noen saker er i utgangspunkt virale, mens andre forutsetter abonnement. 

Nittberg sier at i det kortsiktige bildet kan Zuckerbergs varslede endring gi noen fordeler. Som mer treffsikker og god spredning av lokalt innhold. Hans mål er til syvende og sist at mediehusets egne plattformer skal fungere som leirbål for deres innhold.

Powered by Labrador CMS