F.v. debattleder Stein Rysstad Larssen, Tora Håndlykken, Kjetil B. Alstadheim, Linn Kathrine Yttervik, Merete Verstad og Kirsti Husby under #metoo-debatten. Foto: Andrea Gjestvang
F.v. debattleder Stein Rysstad Larssen, Tora Håndlykken, Kjetil B. Alstadheim, Linn Kathrine Yttervik, Merete Verstad og Kirsti Husby under #metoo-debatten. Foto: Andrea Gjestvang

– Metoo er et tidsskille for alle, uavhengig av hvilket kjønn man har

HELL (Journalisten): Sjefredaktør i Adresseavisen hadde resten av panelet med seg på at mye er endret i mediebransjen etter #metoo-kampanjen. 

Published Updated

– Jeg tror dette er et tidsskille for alle, uavhengig av hvilket kjønn man har, sa sjefredaktør i Adresseavisen, Kirsti Husby, i debatten om #metoo i mediene på Hellkonferansen. 

– Da mener jeg både for dem som har noe å si ifra om, at mediehusene har rutiner for varsling, og at varslingene blir tatt på alvor og håndtert av ledelsen. 

I panelet satt også politisk redaktør i Dagens Næringsliv, Kjetil B. Alstadheim, nyhetsredaktør i VG Tora Bakke Håndlykken, redaktør i Bladet Linn Yttervik og regionredaktør i NRK Trøndelag Merete Verstad. De diskuterte primært hvordan norsk presse har avdekket seksuell trakassering de siste månedene, men samtalen kom naturlig nok også inn på trakassering i mediebedriftene. Her har det skjedd mye de siste 20 årene, mente blant annet Yttervik, som jobbet i VG før hun kom til Bladet. 

– Det var et annet VG jeg forlot i 2015, enn da jeg begynte i 2000. Da var kvinnene i mindretall, både blant journalistene og redaktørene. Det var en røff stil og mye «høhø», for å si det sånn. 

Bakke Håndlykken sa seg enig i at det har skjedd store endringer. 

– I begynnelsen kunne vi vikarer sitte igjen etter en jobbfest og tenke at «det er vel bare sånn det er». Rommet for å si ifra var ikke der, det er dét som er den store endringa. Jeg tror og håper de unge som jobber i VG dag, vet hvor de skal gå hvis de opplever noe ekkelt, og vet at det kommer til å bli tatt på alvor.

Verstad påpekte at alkoholkulturen i mediebedriftene også har endret seg. 

– For mange år siden fløt det med alkohol, men nå har vi måltall på hvor mye vi kan servere i NRK-regi. Det er lov å ikke drikke seg «kanondritings» hver gang man går på jobbfest – eller på Hell, sa hun. 

Panelet var enige om at #metoo-kampanjen har vært en vekker på at seksuell trakassering ikka bare handler om enkeltsaker, men er et reellt samfunnsproblem. Dagens Næringsliv har fått flere spørsmål om hvorfor avisene ikke tidligere har gravd mer i rykter om enkeltpersoner, ifølge Alstadheim. 

– Det er forskjell på at man har hørt rykter om personer som er mye på byen og er glad i damer, og at noen er ubehagelige mot damer. Dette har vært en bevisstgjøring om at det handler om maktmisbruk, og dét er vår oppgave å avdekke og avsløre. 

Husby mener mediene kan ta selvkritikk på at man tidligere ikke har sett på trakasseringen som et større problem i samfunnet. 

– Vi har ikke bedrevet kritisk tilnærming på en systematisk måte. Ting som har vært tolerert og akseptert før, er ikke lenger det. Nå sees det på som stort samfunnsproblem, sa Husby.