I Telemark opplever de at politiet er fraværende på Twitter

Bruker ikke Twitter for å nå pressen, men for å nå folk, sier kommunikasjonsleder.

Published   Updated

Oppdatert med kommentar fra leder i NJ Telemark.

Politiet har gjennom årene gått over til Twitter som sin kommunikasjonskanal ut mot offentligheten. Mediene er ofte avhengig av informasjonen som kommer i denne kanalen for å gi leserne oversikt over det som skjer i lokalsamfunnet. 

På nyåret fortalte Journalisten om politiet i Follo som knapt meldte noe som helst. Ansvarlig redaktør Martin Gray i Østlandets Blad, reagerte da det gikk to døgn mellom meldingene det lokale politiet sendte ut. Med politireformen hvor distrikter slås sammen til større regionale enheter, fryktet redaktøren at det skulle bli enda verre. For i tillegg til ikke å melde om det som skjer på Twitter, mente redaktøren også at kontaktpersonene gjorde seg utilgjengelig på telefonen. 

– Dette har vært et problem lenge. Det er ikke noe nytt. At det i forrige uke gikk to døgn mellom meldingene er derimot spesielt, sa Gray den gang.

LES OGSÅ: To døgn gikk det mellom Twitter-meldingene fra politiet i Follo

– Er vi midt i en krise, så kan mediekrisen bli vel så stor om mediene ikke blir håndtert, fortalte fungerende leder for operasjonssentralen i Oslo-politiet, Runar Skarnes i begynnelsen av februar. Etter sammenslåingen mellom distriktene Oslo og Asker og Bærum skar det seg for Budstikka. De opplevde at det som kunne være gode saker for lokalavisen, ikke ble tvitret om. 

Redaksjonssjef Jørgen Dahl Kristensen i Budstikka fortalte den gang at løsningen på problemet var å møtes og finne fram til en felles enighet. Selv de små sakene er interessant å fortelle om, og ikke minst får politiet vist fram bredden i arbeidet sitt. 

LES OGSÅ: – Politiet og mediene bør møtes for å finne en best mulig hverdag

I Telemark har de hatt møter mellom politiet og pressen. Men ifølge Telemarksavisa har politiet hatt større fravær på Twitter de siste månedene, noe som særlig har vært merkbart i helgene. 

– Det skal ikke være noe spesiell grunn til at det har blitt twitret mindre, men det handler litt om hva som kommer inn av oppdrag og hva vi twitrer om, forteller Tore Vilhelm Grindem, operasjonsansvarlig i Telemark til TA.

Operasjonsansvarlig sier han vil sjekke om det er glipp som kan ha forårsaket færre meldinger ut. 

– Twitter er viktig i nyhetsformidlingen, og tanken er jo at vi skal være såpass gode at dere (journalister) skal slippe å ringe. Vi ønsker å gi informasjon til pressen, men noen ganger rekker vi ikke og noen ganger skjer det ikke så mye. Vi minner oss jevnlig på det, og vi ønsker å være gode på det, sier leder i kommunikasjonsstaben i Sør-Øst politidistrikt, Anne Malm Monstad, til avisen.

Monstad forklarer at det er for å nå folk, ikke for å nå pressen politiet bruker Twitter. Hun mener det også er naturlig at pressen har samme informasjonskanal som alle andre. 

Fredrik Nordahl er journalist i avisen Varden og leder i Norsk Journalistlag i Telemark. Han forteller at de stadig får henvendelser fra journalister som opplever at politiet i distriktet er svært varierende i sin bruk med å levere ut informasjon på Twitter. 

– For å være løsningsorienterte anbefaler vi politiet å lage noen konkrete retningslinjer, eller instrukser om du vil, til hvordan de skal bruke sin Twitter-konto. Her kan NJ Telemarks medlemmer gjerne bes om innspill.