Trygve Hegnar (t.v) startet Kapital i 1971. Nå lanseres en ny utgave av bladet, sammen med et digitalt magasin på nett. Foran prosjektleder Jon Trygve Hegnar og redaktør Vibeke Holth. Foto: Kristine Lindebø
Trygve Hegnar (t.v) startet Kapital i 1971. Nå lanseres en ny utgave av bladet, sammen med et digitalt magasin på nett. Foran prosjektleder Jon Trygve Hegnar og redaktør Vibeke Holth. Foto: Kristine Lindebø

Unge Hegnar leder Kapital inn i det digitale, med det andre beinet godt plantet i det tradisjonelle

Prosjektleder Jon Trygve Hegnar og redaktør Vibeke Holth sier de har gjort de største endringene av Kapital siden starten i 1971.

Published Updated

Penger, jobber, aksjer, eiendom og økonomisk politikk. Norges eneste businessblad Kapital ble onsdag lansert i ny drakt. Men ikke helt ny, bare litt. Faste spalter og seksjoner røres ikke, og innholdet skal også ellers være slik leserne kjenner det. 

– DNA-et til Kapital er det samme, men inni har det blitt enda bedre, sier Jon Trygve Hegnar til Journalisten, på lanseringsfesten på Latter i Oslo. 

Sønnen til ansvarlig redaktør Trygve Hegnar har vært prosjektleder for den nye utgaven av bladet. Arbeidet med fornyelsen av bladet startet like etter at han ble ansatt i sin fars selskap Hegnar Media i januar i fjor. Jobben har han gjort sammen med Vibeke Holth, som er redaktør og Trygve Hegnars eks-samboer. 

Det 47 år gamle businessbladet beskriver oppgradering som den største siden starten, på begynnelsen av 70-tallet. De har redesignet forsiden og layouten til bladet, og lanserer samtidig en ny digital utgave i form av et magasin på nett, som skal komme i tillegg til papirutgaven. Nettutgaven må papirabonnentene betale en tier ekstra for å få tilgang til. Hegnar har vært opptatt av det digitale ikke skal kannibalisere på papiret.

– Vi er en tett, liten bedrift, små nok til å snu oss rundt når vi vil det, selv om det ikke har skjedd så mange ganger før. Det har vært veldig gøy å jobbe med, sier prosjektlederen. 

Egne veier 

Kapital går egne veier i mediebransjen, mener de selv, fordi de satser hardt på papirutgaven samtidig som at de lanserer den nye, digitale utgaven. 

– Fra og med i dag står Kapital med én fot i den tradisjonelle verden og én i den digitale. Vi satser sterkt på begge, skriver redaktør Trygve Hegnar i lederartikkelen i det nyeste nummeret av Kapital. 

Bladet har nå 170.000 lesere, ifølge Kantar TNS’ offisielle lesertall for blader og magasiner. Dette er en økning på 11.000 lesere det siste halvannet året, ifølge Hegnar.

– I en verden hvor finansiell og økonomisk informasjon er sterkt økende i digitale medier over hele verden, inkludert Norge, er dette en sterk trend for en papirpublikasjon, skriver han. 

Sist de målte, hadde bladet en gjennomsnittlig lesetid på 60 minutter. 

– I en fragmentert mediehverdag, hvor leserne blir eksponert for nyhetsglimt på mobilen, papiravisen, i radioen, på post, i sosiale medier, på TV og på nettbrett, ser vi et økende behov for dybdejournalistikk og medier som trekker de store linjene og setter saker i kontekst, uttaler Holth til Journalisten.

Hun har jobbet som redaktør sammen med Trygve Hegnar i ni år.

Visuelt løft

I den digitale utgaven kommer flere nye tjenester. Blant annet har de samlet listene over Norges 400 rikeste, Norges 500 største bedrifter, med ledere og konsernsjefer, og Norges mektigste kvinner. Databasen som de har kalt KapitalIndeks inneholder over 1.500 navn, hvorav de 700 til 800 viktigste har fått korte biografier.

– På denne måten kan vi presentere en unik oversikt over «Hvem er hvem?» i norsk næringsliv, som vi tror vil være et nyttig verktøy for mange i fremtiden. 

Kapitals visuelle profil har hatt svært få endringer siden bladet ble lansert. I alle år har de beholdt den gjenkjennelige oransje rammen og fet, sort typografi. 

Bladet har nå beholdt den oransje rammen på fronten i en litt annen form, og har ifølge dem selv gjort typografien mer tidsriktig. 

– Å endre en godt etablert visuell profil har handlet vel så mye om å bevare som å fornye. 

Trygve Hegnar på lanserinsfesten for nye Kapital.<br>Foto: Kristine Lindebø 
Trygve Hegnar på lanserinsfesten for nye Kapital.
Foto: Kristine Lindebø 

Kapital uten kapital 

Da Kapital ble lansert i 1971 sa Trygve Hegnar at det skulle det være «et friskt, dog seriøst og informerende økonomisk tidsskrift». Han var inspirert av det tyske bladet Der Spiegel, og mente noe slikt

manglet i Norge på dette tidspunktet. Han droppet derfor tilbud om fast jobb i DNB og satset på Kapital, helt uten kapital til å starte opp, fortalte han fra scenen under lanseringa. 

– Jeg hadde ikke penger, ikke kontorer, ikke ansatte. Jeg hadde ikke en eneste faktor som skal til for å starte opp, alt var null. Jeg jobbet som rådgiver i Sporveien om dagen og med Kapital om natta, sa Hegnar om gründertida.  

Siden den gang er Kapital også det eneste businessbladet som har bestått, og den journalisteiske linjen har vært den samme, ifølge Vibeke Holth. 

– Vi har hele tiden bygget våre analyser på den klassiske økonomiske liberalismen og Hegnars tanker om kapitalismen og en fri uavhengig markedsøkonomi. Dette vil fortsatt være vårt faglige anker, selv om det nå skjer store endringer i presentasjonen og distribusjonen av stoffet, skriver hun i bladet.