Silje Hovland har vært redaksjonssjef i TV 2 Nyhetskanalen i ti år.

– Jeg gir sjelden intervjuer, så hvorfor jeg sa ja nå det skjønner jeg ikke helt

Silje Hovland har ledet Nyhetskanalen i 10 år. Vi tenkte det var på tide med en prat.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er veldig rolig i gatene rundt det nye TV 2-bygget i Bjørvika. At det er hjemmekontor som gjelder for de ansatte er veldig tydelige, for resepsjonisten forstår ikke hvorfor jeg er der, og jeg må gjentatte ganger forklare at jeg skal besøke redaksjonssjef Silje Hovland.

– Det hender at jeg kommenterer noe faglig, men jeg gir sjelden intervjuer, så hvorfor jeg sa ja nå skjønner jeg ikke helt, sier Hovland.

Hun møter meg i resepsjonen og tar meg med inn i det aller helligste.

– Er «Farmen kjendis» ledig? roper hun til en i den andre enden av lokalet. Hun refererer til det knallrosa møterommet vi er i ferd med å gå inn i. Det er stort og gir oss plass i massevis til å holde både en, to og fem meters avstand om vi ønsker det.

Hun løper ut av møterommet og kommer tilbake med et blankt ark og en penn.

– Jeg vet jo ikke hvor kritiske spørsmålene dine kommer til å være, så jeg tenker det er best å ta notater, sier hun og setter seg ned.

Ny status

Silje Hovland er redaksjonssjef i TV 2 Nyhetskanalen. Det har hun vært i over ti år nå. En jobb som ikke alltid har vært like lett å ha. For Nyhetskanalen var utskuddet til TV 2. Den ble latterliggjort av mange og spådd en stille død.

15. januar 2007 åpnet daværende kultur- og kirkeminister Trond Giske kanalen. Sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2 Interaktiv, Gunnar Stavrum, holdt tale og Mah-Rukh Ali og Terje Svabø ledet den første sendingen.

I 2010 tok Hovland over jobben som redaksjonssjef. Nå, ti år senere, har kanalen fått en helt annen status.

– I starten hadde den veldig lave seertall. Veldig lave, sier hun og ler.

– Det var litt av en overgang for meg. Jeg kom fra etablerte Dagsrevyen og over til Nyhetskanalen, som ingen brydde seg om. Det var mange som mente at dette ikke var liv laga.

Det har vært både opp- og nedturer, men i det siste har det bare vært flest oppturer for kanalen som sender live 17 timer i døgnet.

Pandemien, valget i USA og tragedien i Gjerdrum trekker Hovland fram som grunner til det. Informasjonsbehovet er stort i befolkningen, og selv om den lineære TV-trenden er fallende hadde Nyhetskanalen vekst i 2020, ikke bare i andeler, men også i reelt antall seere.

– Det siste året har vært fantastisk!

– Når noe man har jobbet med over så lang tid plutselig går bra, så det veldig tilfredsstillende. Vi hadde nesten 1,2 millioner som var innom på én dag. Det var ny rekord for oss. I januar 2021 er vi tredje størst i hele Norge, det er bare NRK og TV 2 som er større. Da blir jeg fryktelig stolt, smiler hun og tar en rask titt ned på telefonen.

70.000 timer

Den ankerdrevne kanalen har siden starten i 2007 sendt over 70.000 timer med nyheter. Fire team avlaster hverandre. Morgensending fra Oslo, formiddagssending fra Bergen, så ettermiddagsending fra Oslo - før Bergen til slutt tar over kveldssendingen.

Hovland er sjef for alle reportasjelederne, vaktsjefene og programlederne, og de siste åtte årene har hun reist til Bergen hver uke for å møte Bergens-redaksjonen ansikt til ansikt.

Silje Hovland besøker kontrollrommet i Nyhetskanalen.

Mange av dem hun er leder for er høyt presterende mennesker. Det er operative ledere som jobber under høyt press, og programledere som er TV 2s ansikt utad.

– Det siste året har jeg bare vært i Bergen tre ganger. Det er en dramatisk endring for meg, forteller hun, og referer til den nye pandemi-hverdagen.

– Jeg har sittet mye på hjemmekontor, så de i Oslo har ikke sett meg så mye mer enn de i Bergen. Jeg savner folka mine, det er klart. Det blir spennende å se hva som blir stående av alle disse endringene. Vi har alle redaksjonsmøter på Teams nå, og det fungerer bra. Så selv om jeg liker å dra til Bergen, er det jo mye mer effektivt å ha redaksjonsmøter digitalt.

Alltid på

Telefonen til Hovland piper og durer i ett sett under intervjuet. Hun titter så vidt ned på den, og lar seg kun distrahere når «Siri» plutselig avbryter. Redaksjonssjefen blir mer stressa av å ikke vite hva som foregår enn den jevne avbrytelsen fra nyhetsvarslene.

– Jeg har alle nyhetsvarslene på telefonen og den har jeg med meg overalt, det er jo jobbens natur. Du kan ikke være leder for en nyhetskanal og forvente å ha fri. Da må jeg delegere, men til og med da har jeg varslene på, forteller hun.

– Det vanskelige med en kanal som Nyhetskanalen, er forventningene til at det skal være nyheter hele tiden. Folks forventning til hvor oppdaterte mediene skal være har endra seg mye, og du har ikke mange sekundene når noe skjer.

Kutt i 2016

I 2016 ble TV 2 og Nyhetskanalen påtvunget en kraftig kuttrunde. 177 årsverk skulle vekk, og 350 millioner skulle spares. Mange fikk tilbud om sluttpakke, både prosjektledere og nyhetsankere forsvant fra kanalen. Ord som «lønnsomhetsforbedring» og «digital ekspansjon» ble brukt for å forklare kuttet den gang.

– Det var knalltøft da, forteller Hovland.

– Vi kom jo ut av det på et tidspunkt, men kanskje ikke så godt balansert med tanke på hva det var vi skulle levere.

– Et sånt kutt rammer det aller meste. Også slagkraften i journalistikken. Det må man bare ta, og så må man bare sakte, men sikkert bygge opp igjen organisasjonen, sier hun og legger til:

– Nå har vi endelig begynt å ansette igjen.

Mannstungt

Hovland fant tidlig ut at hun ville bli leder, og hun skjønte fort at det ikke nyttet å jobbe med feature om hun skulle nå langt. Da var det nyheter som gjaldt. Selv startet hun karrieren i nyhetsredaksjonen til Stavanger Aftenblad. Å være kvinnelige medieleder har imidlertid ikke alltid vært like enkelt.

– Nå er det vel ganske bra her i TV 2. Det har ikke alltid vært bra, sier hun og ser ned i bordet. Det er tydelig at dette er et tema som er vanskelig å snakke om.

– I en periode jeg har vært leder her, har jeg vært nesten alene som kvinne.

– Da jeg kom inn her for femten år siden, var det mannstungt i TV 2. Jeg har aldri opplevd å ikke bli respektert her, men jeg har opplevd perioder hvor jeg syntes det har vært tøft og ensomt. Det har jeg, forteller hun.

– I løpet av de årene jeg har vært i TV 2 har det vært en voldsom utvikling. Jeg merker at kulturen vår endrer seg og det er jeg veldig glad for, det har gjort at jeg har kunnet bli her og trives, samtidig som jeg nå føler at jeg har en verdi som kvinnelig leder og.

Nyhetskanalen hadde ikke samme status i begynnelsen. Hovland var satt til å lede et område som ikke var så høyt verdsatt internt i TV 2.

– I perioder følte jeg meg fryktelig alene. Jeg vet ikke helt hvordan jeg holdt det ut, sier hun før hun legger til:

– I dag er TV 2 et godt sted å være og jeg vil ikke kritisere tidligere ledere. Vi må tenke på tiden og på hva som gjaldt da.

Rekk opp hånda

Hovland har jobbet mye med lederrekruttering i TV 2, og mener det er viktig for bedrifter å ha et bestemt fokus på om de ønsker kvinner i ledelsen. At kjønnsbalanse i redaksjonene og blant lederne må være en forventning fra toppledelsen.

– Kvinner vil veldig gjerne bli spurt, hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men jeg liker at folk rekker opp hånda. Du må være flink til å si ifra om du ønsker å prøve deg som leder. Ikke gjør den feilen at du bare sitter og tenker på det selv - og på at sjefen din skal oppdage at du er et ledertalent. Jeg har veldig trua på at man må rekke opp hånda og gi beskjed. Har du lyst til å prøve deg på noe, er det jo fordi du tenker at du kommer til å få det til. Du setter ikke folk inn lederstillinger som ikke vil være der.

– Når det ikke er fokus på at det er viktig å ha kvinner i ledelsen, setter du som kvinne spørsmålstegn ved din egen verdi. Så fort det blir fokus på det, og at det har en verdi i bedriften, føler du deg mer verdsatt.

– Kvinner vil veldig gjerne bli spurt, hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men jeg liker at folk rekker opp hånda, sier Silje Hovland.

Oppgjørets time

Metoo slo hardt inn over TV 2, og var med på å rydde opp i rekkene i TV-kanalen. Hovland mener effekten av metoo har vært bra for bedriften på lang sikt, og forteller at det var det som gjorde at mannskulturen i bedriften til slutt måtte vike.

– Det oppgjøret som rammet TV 2 under metoo har gjort noe med kulturen og klimaet vårt. Det var med på å sette fokus på kvinner i media, og vi fikk fokuset på at kvinner som en del av mangfoldet bedriften og på ledersiden, er kjempeviktig.

– Vi må jo ha balanse folkens, nesten roper hun ut.

Vi runder av intervjuet, og jeg spør henne om hun fortsatt sitter som leder i TV 2 om ti år.

– Om ti år? Haha. Nei det vet jeg ikke. Det var lenge…

Jeg pakker sammen før Hovland viser meg ut igjen i det folketomme lokalet.

Intervjuet må ha gått greit, for på bordet i møterommet ligger det blanke arket.

Powered by Labrador CMS