Trærne er pakket inn for å verne dem mot anleggsmaskiner i Gyldenløves gate. De skal ikke rives.

Gyldenløves gate:
– Et journalistisk mageplask

Mener mediedekningen av sykkelfelt i Oslo er ubalansert og skeiv.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er to år siden VårtOslo for første gang skrev om at parkeringsplassene i Gyldenløves gate skulle fjernes til fordel for sykkelfelt, ikke lenge etter slengte Nettavisen seg på. Nå er saken blitt så stor at da Fabian Stang lenket seg fast i et gjerde i gata var TV 2 allerede på plass for å dekke saken.

– Jeg skal prøve å se om jeg kan symbolisere at dette liker jeg dårlig, var kommentaren han ga den dagen.

Racersykkelbane og Marshall-forsterkere

Det kan bli høy temperatur når sykkelfelt i Oslo skal diskuteres. Det er også en del kjendiser med adresse i Gyldenløves gate. Da byrådet bestemte seg for å opprette sykkeltfelt der, våknet engasjementet til disse kjendisene.

– Når du kommer hjem fra spillejobb to tre timer over midnatt trenger du et sted å parkere bilen, og få tatt inn utstyret, sier Claudia Scott til TV2

Noen har skrevet «Nei» på et av trærne i Gyldenøves gate

Frode Alnæs mener det blir umulig å frakte med seg to Marshall-forsterkere på sykkel, og Arve Tellefsen mente i et innlegg på Facebook at alle trærne skulle meies ned til fordel for en racersykkelbane. Dette måtte han senere beklage. Fabian Stang lenket seg så fast i et byggegjerde med julelenker.

Med Nettavisen og en håndfull kjendiser i førersetet har saken gått fra å være en ganske så liten lokal sak til å bli en nasjonal sak. TV 2, NRK, Dagsavisen og Avisa Oslo har alle hengt seg på i dekningen av en bit rød asfalt på Frogner.

Journalist og kommentator i Bergens Tidende, Jens Kihl, er en av de som har engasjert seg i saken. Han mener det er snakk om en fillesak, og forstår ikke hvordan den kan ha fått så bred mediedekning.

– Jeg har forsøkt å følge denne saken, jeg trodde virkelig det var snakk om et veldig dramatisk forslag fra Oslo kommune. Før jeg twitra måtte jeg dobbeltsjekke fakta for jeg syntes det var kjipt av dem å ikke skrive om de store endringene som skulle gjennomføres. Men så viser det seg at det kun er snakk om 100 parkeringsplasser på Oslo Vest, sier han.

Hva handler saken egentlig om?

Hvordan saken er vinklet i media, og hva den egentlig handler om, er diskusjonen som har pågått i sosiale medier og spaltene til diverse riksmedier den siste tiden.

For sakens kjerne er ganske enkel tatt i betraktning. Byrådet har bestemt at det skal opprettes sykkelfelt i Gyldenløves gate, en prydgate vest i Oslo. Oslo vil dermed få et sykkelbindeledd mellom Slottsparken og Frognerparken. Øst mot vest. Ingen trær skal felles, det skal kun fjernes parkeringsplasser. Bydelsutvalget og en del naboer på Frogner er imot.

Det blir et demokratisk problem til slutt om man bare skal gå etter kjendisers følelser i sånne saker

Jens Kihl

«Å legge bedre til rette for gående, syklende og kollektivreisende er nødvendig for å løse utfordringene Oslo står overfor med hensyn til befolkningsvekst, transportbehov, luftkvalitet og arealbruk. Et sammenhengende sykkelveinett er en forutsetning for å få flere til å velge sykkelen», skriver Oslo kommune på sine egne nettsider.

Endringen er en del av storsatsningen til byrådet i Oslo. I år skal de bruke 361 millioner kroner på prosjektet. Byrådet har bestemt dette og ifølge målinger gjort av Bymiljøetaten (BYM) i Oslo, støtter hele ni av ti sykkelsatsingen i Oslo.

85 prosent av Oslo-beboerne synes det er bra at kommunen arbeider med å få flere til å sykle, står det i rapporten fra 2018.

Parkeringsplassene er borte til fordel for sykkelfelt i Gyldenløves gate.

Leser du om saken i media, får du en helt annen historie.

«Rasende Fabian Stang til MDG:- Dere går til krig mot befolkningen», skrev Nettavisen.

«Ragnhild rister på hodet av 26-millioner prosjektet: - Dette er tullete mye penger rett ut vinduet» , skrev Avisa Oslo.

– Det er et slags bilpolitisk apartheid, der noen får lov å ha bil og andre ikke skal få lov til å ha bil, skrev NRK.

Ubalansert dekning

Jens Kihl anerkjenner at Nettavisen, som har frontet mediedekningen av Gyldenløves gate, har en høyreprofil og at de er kritiske til den grønne politikken som føres av det sittende byrådet i Oslo, men i denne saken mener han det blir umulig for en vanlig leser å skjønne hva prosjektet faktisk handler om fordi dekningen er så tvers igjennom ubalansert og skeiv.

– Jeg mener at media har et ansvar for å gi en rimelig balansert dekning., sier Jens Kihl.

– Jeg mener at media har et ansvar for å gi en rimelig balansert dekning. De må prøve å forklare hva prosjektet faktisk går ut på uavhengig av hvor inngripende det er.

– De slipper ikke til ulike stemmer på en noenlunde balansert måte, og man får ikke frem fakta i saken. Når Stangs indre sjelsliv får så mye oppmerksomhet mens de faktiske realitetene får så lite oppmerksomhet, så er det jo rett og slett et mageplask journalistisk sett. Det blir et demokratisk problem til slutt om man bare skal gå etter kjendisers følelser i sånne saker, sier han til Journalisten.

I den opprinnelige saken sier Fabian Stang at han årlig sykler 12.000 kilometer i Oslos gater, det ble rettet til 1.200 først etter at saken hadde stått på trykk i et par dager.

– Han sa jo at han hadde sykla 12.000 kilometer i året. Det er jo kjempeimponerende at når vi i andre står med ribba i ovnen på julaften så er Fabian Stang og tar tre mil på sykkel. Det må vi jo bare applaudere, mener Kihl og legger til:

– Det at Oslos tidligere ordfører står der med papirlenkene sine er jo absolutt en sak og bør dekkes. Jeg bor i Bergen og vi er ikke fremmede for fargerike eks-ordførere, men jeg synes likevel at våre utgaver av arten har litt mer finesse. Her får Fabian Stang ukritisk finne på sine egne tall uten at TV 2 retter opp og kommenterer fakta i saken.

Hvor mye konflikt er det snakk om?

En annen som har engasjert seg i saken er Josimar-journalist Lars Johnsen. Han opplever at norsk presse forsømmer samfunnsrollen sin i dekningen av klima- og miljøkrisen.

Lars Johnsen mener media ikke har fulgt samfunnsoppdraget i denne saken.

– Jeg opplever at klima- og miljøtematikken oppsummeres av at man finner noen grinebitere i Oslo som reagerer på at det bygges nye sykkelveier. Media løfter ikke blikket, tar aldri et fugleperspektiv. Hvor mye konflikt er det egentlig snakk om i denne saken med tanke på at de fleste er ganske fornøyde med sykkelsatsningen?

– Det er knefall for kommentarfeltet igjen.

Johnsen mener saken om Stang som lenker seg fast til et gjerde med fargerike papirlenker og protesterer mot en sykkelvei på Frogner, demonstrerer hvor klima- og miljøjournalistikken står i Norge.

– Media bør istedenfor løfte opp problemene vi har. De må se på saker om klimaavtrykket vårt, hvordan vi skal bo og leve fremover i en tid hvor tettbygde strøk kommer til å vokse, og hvordan vi skal løse trafikk- og samferdselsproblemer. Vi er på bristepunktet på alle mulige måter, sier han og spør:

– Osloområdet skal jo vokse, hvordan skal vi få plass til alle om bilparken skal vokse tilsvarende?

Johnsen er ikke nådig i kritikken mot TV 2 og spesielt Nettavisen i denne saken.

– Det bidrar ikke å løse alle disse problemene ved at enhver person som raser mot nye sykkelveier skal få spalteplass. Gi først og fremst spalteplass til selve problemstillingene, ikke til klaginga.

– Klimajournalistikk gir kanskje ikke like mange klikk, men da må media ta ansvar og se på det som det samfunnsoppdraget det er å dekke sakene på en ordentlig måte.

Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum kaller kritikken elitistisk og livsfjern. Les hele tilsvaret hans her. TV 2 har også varslet at de vil svare. Saken oppdateres når vi får et svar fra dem.

Noen har tagget «F... MDG» på ett av trærne i Gyldenløves gate.
Powered by Labrador CMS