De ferske tallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at Dagbladet nå har 1.341.000 daglige digitale lesere

Nye lesertall fra MBL

Dagbladet øker mest: – Fantastiske tall

Nesten 100.000 flere daglige lesere enn i samme periode i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I dag ble digitale lesertallene for første kvartal 2022 tilgjengeliggjort. Og sammenligner man tallene for første kvartal 2021 med samme periode i år, er Dagbladet den store vinneren. I løpet av det siste året har Dagbladet fått 96.390 flere daglige digitale lesere.

– Dette er fantastiske tall. Vi lover å levere mer engasjerende journalistikk også fremover, sier sjefredaktør Alexandra Beverfjord i en pressmelding.

De ferske tallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at Dagbladet nå har 1.341.000 daglige digitale lesere. En økning på 7,7 prosent sammenlignet med samme periode i 2021.

– Nyheter er hjertet vårt, og vi jobber hardt med å være først ute med siste nytt på alle områder, enten det er innenfor politikk, sport eller underholdning, sier Beverfjord.

Ifølge Dagbladet kommer den største trafikkveksten kommer fra nyhetsjournalistikken.

– Vi har oppbemannet kraftig det siste året, og satser tungt på breaking news og egne avsløringer. Vårt løfte til våre brukere er å være først med siste nytt, sier nyhetsredaktør Frode Hansen.

Han trekker blant annet fram krigen i Ukraina som et satsingsområde:

– Krigen skaper mye usikkerhet, og mange har et behov for informasjon de kan stole på. Vi er glade for at det norske folk stoler på norske mediers evner til å rapportere om krigen, og vi er takknemlige for at flere og flere nordmenn velger Dagbladet når de skal oppdatere seg om utviklingen.

Ifølge Dagbladet er også web-tv en stadig viktigere del av nyhetsmiksen.

– Seerne våre forventer levende bilder fra de største nyhetssakene, så strategien vår ser ut til å bære frukter, sier TV-direktør Mads A. Andersen.

Ikke langt bak Dagbladet i vekst, kommer Se og Hør, som kan vise til 79.721 flere digitale lesere.

På topp 10-lista er det flere aviser som har færre lesere i årets første kvartal sammenlignet med første kvartal i fjor. VG, TV 2, Nettavisen og Aftenposten har alle negativ utvikling.

Lesertall 2022

Nr. Tittel 2022, 1. kvartal 2021, 1. kvartal
1VG2.073.8942.163.710
2NRK16596321.591.508
3Dagbladet1.340.7001.244.605
4Yr1.106.3521.095.496
5TV 2932.5141.010.236
6Finn.no905.804
7E24527.381517.641
8Nettavisen505.565558.147
9Aftenposten410.806440.231
10Se og Hør311.096231.375

Kilde: MBL/Kantar

Powered by Labrador CMS