Mest penger bruker NRK på å abonnere på Schibsteds aviser.
Foto: Mats Greger
NRK har medieabonnementer for over 23 millioner kroner
Slik fordeler abonnementsutgiftene til NRK seg.
Journalisten har fått innsyn i og gjennomgått NRKs utgifter
til medieabonnementer i 2024. Det vil si abonnement på aviser, magasiner og tidsskrifter.
NRK har flere forskjellige avtaler med ulike nyhetsmedier,
magasiner og mediehus, som også har litt forskjellig varighet. Noen avtaler løper
ut 2025, mens andre strekker seg over et par år tilbake i tid.
Vi har tatt utgangspunkt i abonnementer som løper inneværende år. Det betyr at noen
abonnementer er tegnet tidligere, betalt og regnskapsført andre år enn 2024.
I 2024 har NRK abonnementer på andre medier til en verdi på
om lag 23,5 millioner kroner. De største utgiftene er knyttet til bedriftsavtaler
hos andre norske mediehus.
Schibsted på topp
Den største posten på over sju millioner kroner går til Schibsted,
som blant annet inkluderer Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, VG og Aftenposten, i avtaler som totalt strekker
seg rundt to år.
I en tilsvarende toårsperiode går det over tre millioner
kroner til abonnement hos Amedia, og over fire millioner til bedriftsavtaler med Dagens
Næringsliv over en treårsperiode. DN er dermed enkeltavisen som ifølge tallene
henter ut aller mest fra bedriftsavtaler med NRK.
I tallene fra NRK kommer det ikke frem noen egen Polaris Media-avtale,
men Adresseavisens bedriftsavtale innebærer en utgift på litt over én million kroner
fordelt på rundt to og et halvt år.
NRK har abonnementsavtaler med Medier24 til en verdi av om
lag 1,2 millioner kroner over en treårsperiode, mens Vårt Land og Dagbladet har
tilsvarende avtaler til rundt 600.000 og 400.000 kroner fordelt på rundt to og et
halvt år.
Dagsavisen har avtaler med NRK til rundt 800.000 kroner fordelt
over tre år. Klassekampens avtaler har en verdi på rundt 1,5 millioner kroner over
to og et halvt år, mens NRKs tilsvarende avtaler med Morgenbladet beløper seg
til om lag én million kroner over rundt to og et halvt år.
Kulturavisa Subjekt mottar i overkant av 200.000 kroner fra
NRK for abonnementer over rundt tre år, mens NRKs utgifter til Kampanje beløper
seg 260.000 for en toårsperiode.
Lite til Jazznytt
NRK har også andre, mindre utgifter til medier som stort sett
beløper seg fra noen hundre til noen tusen kroner. Blant annet betales det rundt
3700 kroner for Vanity Fair og litt over 2000 kroner for Vogue Scandinavia til
abonnementer som løper over et par år.
Jazznytt får i overkant 2300 kroner for
abonnementsavtaler som løper over fire år.
NRKs utgifter til medieabonnementer i 2024
NB! Noen avtaler løper ut 2025, mens andre strekker seg over et par år tilbake i tid.