Alf Ole Ask mener EU er mer åpne enn EFTA.
Foto: Marte Vike Arnesen
Et lite fyrstedømme hindrer norsk innsyn: Skandaløst, sier NJ
Lille Liechtenstein forhindrer norske journalisters innsyn i norske prosesser, mener Brussel-korrespondent Alf Ole Ask.
Når lover blir vedtatt i EU og skal tilpasses av EFTA-landene
som regulerer EØS-avtalen, får ikke den norske allmenheten nok informasjon.
Det
mener Norsk Journalistlag (NJ), og får støtte av Energi og Klimas korrespondent i
Brussel, Alf Ole Ask.
Han mener EU er mer åpne enn EFTA, og at det har én
årsak: Liechtenstein.
– Skandaløs
Journalisters muligheter for å ettergå norske prosesser i
Brussel er dårlige, ifølge NJ. I
forbindelse med Eldring-utvalgets rapport som nylig ble sendt på
høring, uttaler NJ-advokat Ina Lindahl Nyrud at hemmelighold er et stort
problem for journalister – og at EUs prosesser er mer åpne enn våre egne
prosesser i EFTA.
– Innsynsmangelen i EFTA er nærmest skandaløs, og
denne kulturen av skjulte prosesser gjør at journalister må bruke personlige
kontakter for å få nødvendig informasjon, sier Nyrud til Journalisten.
EØS-samarbeidet har mye å si for politikk, økonomi og
lovgivning i Norge, men offentligheten har for lite innsyn, sier hun. * Som
Norges største utenriksstasjon bør EU-delegasjonen alltid regnes som et
selvstendig organ, mener NJ.
Nå regnes nemlig den som en del av
Utenriksdepartementet, og kan dermed unnta organinterne dokumenter fra innsyn.
– Blant annet får ikke norske medier vite hvilke
posisjoner Norge inntar i forhandlinger med EU.
NJ har levert en skriftlig høringsuttalelse i forbindelse med Eldring-rapporten.
– Umulig for vanlige folk
Næringslivet, LO og NHO klarer nærmest på bakrommet å få ut
informasjon fra EFTA, sier Alf Ole Ask til Journalisten. Men uten journalistikk på området, får man
aldri noen debatt om EØS-tilpasningene, mener han.
– For eksempel blir det ikke debatt om EUs tredje
fornybardirektiv. Der finnes det en lang rekke krav til konsesjonsprosessen
rundt blant annet å bygge ut vindkraft på land og fornybar energi.
Olje- og energidepartementet nøyde seg kun med å legge ut en lenke uten
forklaring etter den prosessen, hevder Ask.
– Da er det umulig
for vanlige folk å få det med seg. Også for flere selskaper, som har protestert i mange år.
Dermed blir lover og direktiver forhandlet frem og innført av EFTA-landene,
uten offentlig debatt, ifølge Ask. Det ville man aldri ha akseptert i andre
situasjoner der lover blir endret, sier han.
– Må spørre om lov
– EFTA-siden kunne gjort mye mer for å åpne om EØS
uten å spørre EU. Det er én grunn til at det ikke skjer, og det er Liechtenstein.
Det lille fyrstedømmet på størrelse med Porsgrunn kommune, og som har om lag 40.000 innbyggere, har nemlig vetomakt i EFTA. I praksis betyr det at at
når en journalist ber om innsyn i dokumenter, er Norge nødt til å spørre Lichtenstein
om lov.
Men de sier nei, forteller Ask.
– Man klarer ikke å få til åpenheten EU har når
fyrsten har vetomakt. EU er mer åpne om lovgivningen enn EFTA-siden. Alle vedtak
må være enstemmige, så Lichtenstein bremser det.
På et selvpålagt spørsmål om Eldring-utvalget vil kunne bøte
på innsynsproblematikken svarer Ask et rungende «nei!».
– Det har vært samme problemstilling oppe siden
2012. Det skjer ingenting.
* Rettelse: I en tidligere versjon av saken stod det skrevet at Norge har en EFTA-delegasjon. Det stemmer ikke. Det finnes ingen EFTA- delegasjon. Det finnes en
norsk EU-delegasjon underlagt UD
Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.